Risker?

Mer
11 år 9 månader sedan #510697 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?
Jag vet inte, Kbt-tanten har inte sagt nåt utan verkar ta det som det kommer. Tidigare i våras tyckte hon att jag var "klar" hos henne, men jag var tvungen att höra av mig igen för jag stod inte ut med ångesten. Så visar sig vad hon tycker denna gång.
Mer
11 år 9 månader sedan #510705 av saara
Svar från saara i ämnet Risker?
Har du haft någon hjälp av KBT?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 9 månader sedan #510707 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Risker?
Synd att du har en negativ ansikte att relatera till i begreppet schizofreni. Om man säger i mitt fall, så är mina problem allmänmänskliga, där även friska människor kan visa upp en problematik. Men schizofrenin förvränger ofta ens avsikter, sedan beror det mycket på vem som möter upp en i samtal och diskussion. Jag hoppas du blir av med dina förvrängda bilder mot din mamma? Men vissa av oss kan upplevas som aningen känslokalla, för att sjukdomen kan passivisera en, så pass att man tror andra hör ens signaler. I mitt fall är det så, att många hör min omgivnings signaler, medan mitt försvar skickas ut i cyberrymden, det är så jag upplever av min sjukdom, att jag räknas ned i förhållande till andras villkor. Det är problemet i ett nötskal, för de flesta schizofrena, dock inte för alla, då vi blir mer eller mindre märkta av sjukdomens defekter. Men vill ändå påtala, att borderlinekriteriet, inte får förglömmas i din mors fall, men de flesta av oss har kombinationer. Paranoja är inte alltid misstänksamhet i ens värld, det kan ofta vara så att man ofta speglar en annan människas attityd och åsikt, så på så sätt kan vi vara osjälvständiga i vissa sammanhang. Eftersom du är så ung, så avtrubbas dina känslor av sertralinet. Men jag tror nyttan i ditt fall är större med medicin?

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 9 månader sedan #510782 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Risker?
Möjligen kan Omega-3 ge ett visst skydd mot att insjukna i psykos. Så om du köper linfröolja i mataffären och tar 1 msk per dag, så kanske du minskar risken. Sedan kan det vara klokt att inte stressa och försöka lära sig avslappning för att minska på stressen. Rök absolut inte cannabis och undvik droger för det kan trigga psykos troligen och särskilt hos personer med förhöjd risk.
Mer
11 år 9 månader sedan #510790 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?

saara skrev: Har du haft någon hjälp av KBT?


Ja det har jag, har i princip blivit av med min sociala fobi och en del negativa tankar.
Mer
11 år 9 månader sedan #510793 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?

Admin1 skrev: Möjligen kan Omega-3 ge ett visst skydd mot att insjukna i psykos. Så om du köper linfröolja i mataffären och tar 1 msk per dag, så kanske du minskar risken. Sedan kan det vara klokt att inte stressa och försöka lära sig avslappning för att minska på stressen. Rök absolut inte cannabis och undvik droger för det kan trigga psykos troligen och särskilt hos personer med förhöjd risk.


Okej, bra tips. Och nej absolut inga droger för mig.