Risker?

Mer
11 år 8 månader sedan #511525 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?
Isa-Alise,

Hej! Tack så mycket, vad fint du har skrivit! Jag blir ledsen när jag läser hur dina föräldrar betett sig, att de inte firat dig o.s.v. och bara verkar ha krävt mer av dig hela tiden, som om de inte vore nöjda :( vad hemskt. Men skönt att du även kunnat se det positiva i din uppväxt och gör desto mer för din egen dotter =) Tror jag också kommer göra allt jag kan för mina barn sen o.s.v. vill inte bli som mina föräldrar. Omogna och blunda för problem - synd. Nu jobbar jag på att skapa mitt eget liv, jag har stöd av andra om jag vill säga upp kontakten med mamma dessutom, men nu känns det ok att bara maila. =) Kram
Mer
11 år 8 månader sedan #511527 av björk
Svar från björk i ämnet Risker?
Min pappa firar mig överdådigt till födelsedag och julafton.

Sen piss resten av året... Han själv tycker inte om att va pappa.
Utan i själva verket hatar han att va pappa.
Han utnyttjade rollen som liten och brutalt tog all glädje med resor till hela europa.
Sen när den tiden var över har hans hjärta varigt av sten.

Därför blev jag sjuk. Han är även obskyr och samt okult. Så all själslig näring går åt det.

Jag ser han nuförtiden som ett stort trams-moln..
Mer
11 år 8 månader sedan #511546 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?
björk,

Oj :( det låter riktigt hemskt. Att han inte ens tycker om att vara pappa... Har du gått i terapi och pratat om det här med någon?

Kram
Mer
11 år 8 månader sedan #512889 av Mjpop
Svar från Mjpop i ämnet Risker?
Det här rekommenderar jag att du ska göra, köp niacinamide tablett som har 500 mg i tablett form. Ta ungefär ett gram niacinamide varje dag så kommer du minska risken för schizofreni.
Mer
11 år 8 månader sedan #512893 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Risker?
Är det någon nytta med att äta D-vitamin i preventivt syfte?

Och är det inte procentuellt liten risk att få schizofreni, även med släkt som har sjukdomen?

/notwoodstock
Mer
11 år 8 månader sedan #512981 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?
notwoodstock,

Hej! Här är lite info: Om en mor- eller farförälder har sjukdomen ökar risken till tre procent. Risken är cirka 10 procent om den ena föräldern är sjuk och 40 procent om båda föräldrarna är drabbade. Risken för att utveckla schizofreni om ens enäggstvilling har sjukdomen är 40-60 procent. Ärftliga faktorer (gener) förklarar således inte allt, eftersom enäggstvillingar har samma arvsanlag.

Man ärver således sannolikt dispositionen för att utveckla sjukdomen, medan alltså miljöfaktorer verkar avgöra om en individ med ett ärftligt anlag för schizofreni får sjukdomen. Källa: www.netdoktor.se/psykiatri/?_PageId=635