Länsrätt och Rättssäkerheten

Mer
15 år 11 månader sedan #129058 av Stef
Deltog idag i en Länsrättsförhandling och Länsrättens företrädare upphör aldrig att förvåna. Patienten hade begärt att den rättspsykiatriska vården ska upphöra och dennes behandlade läkare ansåg likadant. Psykos har inte funnits under flera år och därmed anser inte läkaren att det finns något mer att behandla. Nu är det så att i dessa fall så finns det alltid en sakkunnig läkare som ska bistå Länsrätten med den medicinska kunskapen. I detta fall ansåg han att patienten inte kunde släppas ut då han inte längre äter psykosmedicin och har inte gjort så under en längre tid. Nåväl, han är ju fri att ha sin bedömning. Det komiska är att samma läkare för ett år sedan avslog en begäran om mer friförmåner med hänvisning till att patienten åt psykosmedicin. ?? Snacka om att vara chanslös i systemet.
  • Bubbachumm
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #129088 av Bubbachumm
Svar från Bubbachumm i ämnet Länsrätt och Rättssäkerheten
Jag är nämndeman i länsrätten och det är inte alltid så lätt. Det är inte så att vi nämndemän ingår i en konspiration för att hålla psykiskt "annorlunda" människor inspärrade, men det skall mycket till för att vi skall gå emot våra sakkunniga läkare. Alla förhandlingar där sakkunnig och behandlande läkare är oense så brukar rätten gå på den linje som förespråkar fortsatt vård. Detta gäller inte bara i rättspsykiatriska ärenden, utan också i "vanliga" lpt, lvm, och lvu-ärenden. Varför det är så är inte så konstigt.
När jag sitter och skall besluta så tänker jag att det förvisso är förjävligt att vara tvångsvårdad, men det är värre att göra misstaget att avsluta vården för någon som behöver den. Att sitta tre veckor extra på lpt är alltså bättre än att ta livet av sig. Jag vet att det för den som blir feluppfattad och vårdad där inget behov längre föreligger upplever det som en enorm kränkning, men ur mitt perspektiv så gör jag hellre det misstaget än tvärtom. Låter det hårt?
Sen är det så att det är ytterst sällan som någon som inför rätten säger att hon accepterar frivilligvård får förlängd tvångsvård, men det är såklart annorlunda med rättspsykiatrin, där frivilligheten ofta är minimal.
Det största rättsäkerhetsproblemet jag ser är att nämndemän från olika partier tycks döma olika. Skall man bli frisläppt bör man ha turen att få nämndemän från Folkpartiet, Miljöpartiet, eller Vänsterpartiet. Får man nämndemän från Moderaterna eller Sverigedemokraterna är det kört. Detta enligt min erfarenhet av hur olika nämndemänskollegor röstar.
  • Sankt_sigfrid (oinloggad)
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #129090 av Sankt_sigfrid (oinloggad)
Svar från Sankt_sigfrid (oinloggad) i ämnet Länsrätt och Rättssäkerheten
.?

denna sakkunnige sa på en 6 månaders prövning för ett år sedan att jag behövde fortsat vård, pga han ansåg att medicinerna var skadliga för mig och var tvungna att sättas ut under övervakade former, nu har jag inte haft dessa mediciner på 7 månader (Helt symptomfri i 4 år) är nu friskförklarad och nu säger sakkunige att de inte kan släppa mig pga att jag inte har mediciner. Moment 22? Politik? Inkompetens? vilket av det som stämmer in bäst vet jag ej, men saken är den att jag inte längre uppfyller några kriterium för vård, att hävda att jag kan bli sjuk igen känns inte relevant då jag bedömts lida av en akut (enstaka)psykos, som med största sannolikhet aldrig återkommer...Har dessutom allt ordnat på utsidan...och vem kan inte insjukna i psykisk sjukdom kan man fråga sig? sakkunnige hävdade inte ens att det var risk för återfall i brott, endast risk för nya sjukdomar i framtiden..
  • Bubbachumm
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #129099 av Bubbachumm
Svar från Bubbachumm i ämnet Länsrätt och Rättssäkerheten
Jag tycker det låter helt sjukt.
Det finns inget stöd i lagen för tvångsvård av framtida sjukdomar. Jag tycker det låter som om
1) Rätten begått ett STORT misstag - överklaga till kammarrätten omedelbart
2) Nämndemännen var av en borglig natur och ansåg sig ha befogenhet att omvandla din vård till ett frihetsstraff eftersom dom tycker du kommit för lindrigt undan. Eftersom dom inte officiellt kan omvanlda några påföljder så väljer dom att fortsätta vården. Detta händer tyvärr ibland, men det innebär att nämndemännen brutit sin domared och helt enkelt borde fråntas sina uppdrag - överklaga omedelbart till kammarrätten!
eller
3) Du hade inget ombud eller ett ytterst inkompetent sådant. Byt ombud och överklaga till kammarrätten.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #129116 av
Svar från i ämnet Länsrätt och Rättssäkerheten
det är helt sjukt..jag vet, min advokat var ganska konfunderad över hur det gick till..det är solklart så att det ligger politik i detta, och det ska överklagas. Länsrätten i kronoberg är hårdast i landet sägs det, och så är det nog. Min doktor är fullkommligt tydlig med att jag inte längre uppfyller några kriterier för fortsatt vård och att jag blivit oerhört mkt friskare utan risperdal, mer vaken, aktiv och välfungerande i övrig..vilket jag är.
Mer
15 år 11 månader sedan #129139 av Admin1
För schizofreni vet jag att man måste vara medicinfri och utan återfall i psykos i minst 2 år för att bli friskförklarad, men det var ju inte schizofreni, som du hade haft utan en akut psykos. Väldigt underligt att du inte blir utskriven. Lycka till med överklagandet och man tycker ju att du borde vinna det.