Länsrätt och Rättssäkerheten

  • Sankt_sigfrid (oinloggad)
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #129324 av Sankt_sigfrid (oinloggad)
Svar från Sankt_sigfrid (oinloggad) i ämnet Länsrätt och Rättssäkerheten
då får man börja om på noll..så ska de göra nya bedömningar o nya läkare betyder nya diagnoser
Mer
15 år 11 månader sedan #129502 av Sankt_sigfrid
rättspsykiatri är inget straff i juridisk mening, man överlämnas till vård för att man är utan straffansvar...juridiskt är det så, dock inte i praktiken
Mer
15 år 11 månader sedan #129571 av Stef
Man ju inte göra annat än att sköta sig och bli frisk. Tyvärr räcker det inte vilket är märkligt.
Mer
15 år 11 månader sedan #129665 av Stef

Bubbachumm skrev: Jag är nämndeman i länsrätten och det är inte alltid så lätt. Det är inte så att vi nämndemän ingår i en konspiration för att hålla psykiskt "annorlunda" människor inspärrade, men det skall mycket till för att vi skall gå emot våra sakkunniga läkare. Alla förhandlingar där sakkunnig och behandlande läkare är oense så brukar rätten gå på den linje som förespråkar fortsatt vård. Detta gäller inte bara i rättspsykiatriska ärenden, utan också i "vanliga" lpt, lvm, och lvu-ärenden. Varför det är så är inte så konstigt.
När jag sitter och skall besluta så tänker jag att det förvisso är förjävligt att vara tvångsvårdad, men det är värre att göra misstaget att avsluta vården för någon som behöver den. Att sitta tre veckor extra på lpt är alltså bättre än att ta livet av sig. Jag vet att det för den som blir feluppfattad och vårdad där inget behov längre föreligger upplever det som en enorm kränkning, men ur mitt perspektiv så gör jag hellre det misstaget än tvärtom. Låter det hårt?
Sen är det så att det är ytterst sällan som någon som inför rätten säger att hon accepterar frivilligvård får förlängd tvångsvård, men det är såklart annorlunda med rättspsykiatrin, där frivilligheten ofta är minimal.
Det största rättsäkerhetsproblemet jag ser är att nämndemän från olika partier tycks döma olika. Skall man bli frisläppt bör man ha turen att få nämndemän från Folkpartiet, Miljöpartiet, eller Vänsterpartiet. Får man nämndemän från Moderaterna eller Sverigedemokraterna är det kört. Detta enligt min erfarenhet av hur olika nämndemänskollegor röstar.


Har du någon aning om vad en sakkunnig läkare kostar i timmen. Jag vet att ett offentligt biträde kostar ca 3500 kr för en förhandling, å då kan han inte ens läsa innantill.
  • Bubbachumm
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #129743 av Bubbachumm
Svar från Bubbachumm i ämnet Länsrätt och Rättssäkerheten
Jag tror att en sakkunnig läkare tjänar ungefär som ett juridiskt ombud, men antalet timmar en läkare lägger ner är betydligt mindre, så per mål blir det något lägre - jag tror det brukar hamna runt 2000/målet. Sen får jag säga att det var väldigt billiga ombud du stött på; hos oss är det inte ovanligt med ersättningar på upp till 12000 kronor. Som nämndeman tjänar jag 500 kronor per dag (om nu det skulle intressera någon).

Ombudens kvalitet är högst varierande - ibland tycks dom inte ens ha läst igenom handlingarna innan förhandlingen. Väldigt tråkigt.
Mer
15 år 11 månader sedan #129747 av Geta
Den gången som jag var inne vid Länsrätten så
fick jag ett mycket omtänksamt juridiskt biträde.
Länsrätten gick emot överläkaren som verkar vara
ovanligt och upphävde tvångsvården.
Överläkaren hade inte talat med mig men det juridiska
biträdet tog god tid på sig att tala med mig.
Det var trots allt en positiv erfarenhet med Länsrätts-
förhandlingarna även om jag blev förvånad när jag
kom in i rummet och där satt så många personer runt
ett bord.