Psykologtester - lättnad och besvikelse

Mer
15 år 1 månad sedan #193948 av Libellule

Borderline är ingen riktig diagnos utan snarare någon slags slaskdiagnos

Tack, PSR, det var fint sagt av dig. Vad är då schizofreni? Den ultimata galenskapsdiagnosen?
Mer
15 år 1 månad sedan #193964 av Geta
Schizofreni är en sån allvarlig diagnos så vi får
sällan veta det själva i första skedet.
Läkarna brukar inte diskutera diagnoser med oss.
Det är i alla fall min erfarenhet.
  • SylviaP
  • Besökare
  • Besökare
15 år 1 månad sedan #193983 av SylviaP
Svar från SylviaP i ämnet Psykologtester - lättnad och besvikelse

Geta skrev: Varför görs det färre psykologtester vid schizofreni
än vid till exempel borderline, bipolär och ADHD?


Är det verkligen så nu? När jag blev sjuk tyckte fick många på psykosenheten göra tester (IQ mm). Även jag fick göra vissa text, t ex Rorschach, men inte hela paketet sas. Det var inte förrän flera år efteråt (och efter påstötningar från min sida) som jag gjorde sådana psykologiska tester som de andra gjorde, och som var till hjälp för att förbättra livet.
Mer
15 år 1 månad sedan #194007 av Geta
Vem har gett upp? Jag tycker att de flesta av oss knatar på
vi som skriver på Viska.
Det är ju inte så att de flesta av oss får ett extraordinärt liv
men dock fullt acceptabla liv som går att stå ut med.
Mer
15 år 1 månad sedan #194017 av Admin1
Vid en riktig schizofreniutredning, så skall det göras olika psykologtester typ IQ, personlighetsstörningar samt kognitiva tester. Abzu fick genomgå en sådan utredning, som tog flera månader.

Jag tror att fler kommer att få sådana utredningar framöver. Det kan vara bra att få reda på om det finns kognitiva brister och om t.ex kognitiv rehabilitering behövs.
Mer
15 år 1 månad sedan #194067 av Nissegossen
Någon djupare utredning har jag aldrig gått igenom. Det stod klart både för mig och läkare att enda rätta diagnosen var Schizofreni!

Den allra första, var psykisk insufficiens , därefter kom snabbt Schizofreni syndrom och sedan många år har jag helt klart en Schizofreni diagnos. Endast det och inget annat

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum