Behöver hjälp med mitt sockermissbruk :S

Mer
13 år 9 månader sedan #317654 av Geta
Morötter smakar också lite sött....
Mer
13 år 9 månader sedan #317657 av nattbarn
Ja, specielt "sommarmörötter" som säljs nu på sommaren är söta, men det är hälsosamt med morötter :P
Mer
13 år 9 månader sedan #317692 av Melun
Morötter får dock en besk smak om de får ligga för länge...
Mer
13 år 9 månader sedan #317736 av saara
Man skall äta upp dem och inte låta dem ligga för länge. jag gillar morötter, men borde riva dem för tändernas skull och det vill inte bli gjort.
föll igen för frestelsen och köpte en lakritspåse i stan. Åt upp den genast jag kom hem.
Mer
13 år 9 månader sedan #317788 av Libellule
Är det inte så att sötsug egentligen beror på brist på något annat? T.ex en klassisk, rejäl trerätters-middag?

Det som är viktigt med en måltid, tror jag, är att man får uppleva så många olika smaker som möjligt. Sött, surt, salt, pepprigt... Inled måltiden med en förrätt. Om huvudrätten är baserad på kött, så bör förrätten vara baserad på fisk, skaldjur eller grönsaker (eller alla tre i en härlig blandning).

Och så tvärtom, förstås; är huvudrätten fisk, bör förrätten vara av kött. Kanske ett par skivor rostbiff eller italiensk skinka med nån grönsak till. Eller nån sån där ölkorv, fast den får inte vara för starkt kryddad. Förrätten får inte vara starkare i smak än huvudrätten, för då njuter man inte lika mycket av huvudrätten.

Citronvatten till är väldigt gott.

Efter för- och huvudrätt kan man gärna ta en bit brie-ost eller liknande. (Fett är INTE något man ska vara rädd för, utan isåfall kolhydrater.)

Efter osten, kommer efterrätten, som förstås ska vara lite söt eller syrlig. En smaskig paj eller tårtbit eller kaka. Gärna kaffe eller te till.

Efter en sån här måltid, tror jag att det är få som blir sugna på en påse godis. Nu fattar jag väl att det inte är varje dag man kan fixa en sån här festmiddag, men med lite enkla, billiga medel kan man ändå ganska lätt få till en middag som är baserad på samma idé. I början känns det ju bökigt, men efter ett tag kommer man in i tänket, och då går det av sig själv, och så skaffar man det man behöver i kylen.
Mer
13 år 9 månader sedan #317791 av Geta
Det låter som en bra idé med en tre rätters middag varje dag.
Då är man ju sysselsatt en bra stund också. :lol:
Både med att laga och att äta.....