Schizotypisk?

Mer
18 år 6 månader sedan #24887 av Ante
Schizotypisk? skapades av Ante
Hej! Jag undrar om någon här har diagnosen Schizotypisk personlighetsstörning? Eller träffat och kan berätta intryck från någon som har?

/Ante
Mer
18 år 6 månader sedan #25076 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizotypisk?
Jag kan bara minnas ett par personer här som haft schizotyp personlighetsstörning. Jag tror att eftersom man har lindrigare besvär så söker man sig inte till sådana här sajter.

Schizotyp innebär ett inåtvänt utvecklande av privata tankesystem och trosföreställningar. Tendens till magiskt tänkande och övertro är vanligt. En del av de som har schizotypi får senare schizofreni.
Mer
18 år 6 månader sedan #25245 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Schizotypisk?
Skulle man då kunna säga att mystiker och medium har enligt läkare dena diagnos? Vet ej om jag tror det, för enligt vad jag hört så har många medium verkligen fått bekräftelse, de har haft rätt så att säga. Kan man verkligen kalla någon för sjuk när de beskriver en död anhörig för den sörjande in i detalj?

Förresten har någon tittat på "Andarnas makt" och "Det okända" som går på tv4+ och ibland på tv4?
Mer
18 år 6 månader sedan #25251 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Schizotypisk?
Tänk om den andra verkligheten som upplevs av många psykiskt sjuka av olika variationer verkligen är en andlig verklighet, verkligen är bara en annan dimension än den vi till vardags befinner oss i.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #25252 av Ante
Svar från Ante i ämnet Schizotypisk?
Jag har ju en vetenskaplig bildning och är inte vidskeplig... Men man kan ju ha schizotyp ändå.
Mer
18 år 6 månader sedan #25253 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Schizotypisk?
Känner du igen dig i diagnosen?

/Sofie