Vem är egentligen främlingsfientlig?

  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #623451 av yoki
Svar från yoki i ämnet Vem är egentligen främlingsfientlig?
Jag tror att rasism förekommer överallt , Tror inte att Sverige på något sätt är värst.
När man lyssnar på vad människor berättar om sina egna upplevelser får man höra en hel del.
Det här tror jag har alltid funnits i olika former.
Fördomar mot samer, tornedalingar tex (jag bor i Norrbotten)
Pitebor contra Lulehassafötter.
Det är inte alltid så allvarligt
När jag växte upp var det helt OK att kalla en person för bokjude om han inte lämnat tillbaks en lånad bok i tid.

Kan det vara samma mekanism som ligger bakom andra fördomar tex fördomar mot psykiskt sjuka.

Vi lägger ner så mycket tid och energi på att leta olikheter.

Kanske vi skulle jobba mer på att belysa allt som vi alla tillsammans med våra olikheter och likheter tillför i stället.

PS.
Det finns många universitetsutbildade som kör taxi, städar,jobbar inom lokaltrafiken ofta är dom inte fullt så ljushylta som vi.
Mer
10 år 6 månader sedan #623452 av Geta
Vi och dom.....det kan finnas orsaker till att personer inte får jobba med det de är utbildade för.
Det är alltid så mycket tycka synd om....
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #623453 av yoki
Svar från yoki i ämnet Vem är egentligen främlingsfientlig?
Tycka synd om...har inte förstått att det handlar om det...då är det väl förskräckligt synd om oss svenskar som måste ta emot alla dessa flyktingar...

Lägger ner diskussionen så länge jag klarar att hålla mig utanför...det kanske inte blir så länge...hög risk att jag spårar ur och det är så bökigt att ångra allt...

När det gäller sådana diskussioner som den här och liknande kanske det är lika bra att man diskuterar med personer som i stort delar ens egna åsikter. Det kan nog bli ett givande resonemang.
Man kan ju inte omvända någon och alla har ju rätt till sin åsikt.
Mer
10 år 6 månader sedan #623454 av Geta
Det jag menar är att invandrare utmålas som svaga och som inte kan ta hand om sig själva utan det ska svenskar göra av sin "godhet." De flesta är fullt kapabla.
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #623462 av yoki
Svar från yoki i ämnet Vem är egentligen främlingsfientlig?
Det är klart att man får ha det även i detta ämne.
Har aldrig tänkt något annat.
Man kan inte förbjuda människor att ha åsikter.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
10 år 6 månader sedan #623468 av Cosmos
Geta, det är precis det som är rasism. Att tro att de som kommer hit inte är lika kapabla som vi utan att de behöver tas hand om av oss som är så kunniga och överlägsna.

Alla har fördomar. Och i Sverige råder en slags likhetsdiktatur, vilket förvärrar situationen för alla som inte passar in. Det är mycket lättare att stå ut som en fackla i Sverige än i andra länder.

Detta tjat om rasism är en produkt av dels dåligt samvete för de egna fördomarna och dels behovet av att alltid hacka ner på oliktänkande.