Vem är egentligen främlingsfientlig?

Mer
10 år 6 månader sedan #623624 av Geta
Det måste vara skillnad på att vara främlingsfientlig och att inte vara för fri invandring till Sverige.
Alla dras över en kam. Om man inte är för fri invandring då är man rasistisk och självisk.
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #623649 av yoki
Svar från yoki i ämnet Vem är egentligen främlingsfientlig?
Jag svarade på frågan i trådens titel.
Ni som inte tycker som jag i den här frågan, jag har ingen aning om ni är främlingsfientliga eller inte.
Jag hoppas verkligen att jag inte uttryckt mig så att jag anklagar någon för att vara främlingsfientlig.
När det gäller fri invandring eller inte så kan man ju ha mycket åsikter om det utan att någon behöver framstå som främlingsfientlig.
Jag vet egentligen inte hur dom olika partierna resonerar kring det, förutom SD förstås.
När blir man egentligen främlingsfientlig...när övergår åsikterna som tex kommer fram i den här tråden till att vara främlingsfientliga.
Jag tänker mig då även in i hur en främlingsfamilj med barn uppfattar det... om åsikterna uppfattas som främlingsfientliga kanske varierar beroende på vilken grupp man tillhör.

I ett personalrum kan man få höra allt möjligt. Det kanske är en tillfällighet men de personer som uttryckt sig främlingsfientligt hade även andra för mig lite märkliga åsikter i kombination med att de flesta var islamofober och homofober. Men även dessa vilsna människor lyder ju under Svea rikes lag och har yttrandefrihet.
I personalgruppen fanns också en bosnisk kille. en finsk tjej och en kvinna vars son är homosexuell men det var inget hinder. De satt för det mesta tysta och tittade i golvet.


Jag undrar fortfarande vem blir främlingsfientlig hur går det till? Är det dåliga erfarenheter ?
Mer
10 år 6 månader sedan #623650 av Geta
Jag upplever mig inte som främlingsfientlig. Om du vill ha svar på det så får du fråga någon annan, yoki?
Är det någon här på Viska som är främlingsfientlig. Jag tvivlar på det. Media vill gärna klistra etiketter
på folk.
Mer
10 år 6 månader sedan #623678 av Admin1
En främlingsfientligt person tycker jag är en person som trakasserar eller misshandlar invandrare. Det kan också vara en person som vill kasta ut alla invandrare från Sverige. Att vilja begränsa invandringen något är inte främlingsfientligt, eftersom en ganska stor invandring är accepterad och då kan man inte vara främlingsfientlig för då skulle invandringen vara noll.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
10 år 6 månader sedan #623686 av Jocke
Jag tycker nästan vi har avslutat denna fråga, eftersom vi alla har kommit överens om att vi alla är olika och präglad av sin egen kultur av rätt och fel. Om det är så att de flesta interner är av invandrarbakgrund, så tycker jag det mest liknar vid anpassningssvårigheter och kanske ett bevis på att man har levt ett betydligt hårdare liv än svensken i gemen. Jag tycker att utan att acceptera kriminalitet, att det bör finnas en viss förståelse till varför dem begår fel. Men samtidigt så måste vi hjälpa offren att övervinna sitt hat mot de som har begått övergrepp mot dem, för dem drar alla invandrare över en kam. Samtidigt måste vi komma ihåg, att det alltid kommer att finnas våld i alla civiliserade samhällen. Men fattigdom styr ändå över de flestas tillvaro.

Vars är världen på väg?
Mer
10 år 6 månader sedan #623692 av Geta
Jag tycker också att vi ska avsluta denna tråd. Ämnet är uttömt.