jag vet att det är en känslig fråga

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 3 månader sedan #179255 av Jocke
Men Nisse, de många små bäckarna är otillräckliga för att fylla ett hav. Sanningen finns inte, den är subjektiv. Därför tror jag det är nödvändigt att man hittar den känsla av att man kan bortse från andras tycke och tänkande och hitta sin egen röst. Men självständigheten och förödmjukandet går som hand i handske. Man strävar hela tiden uppåt, men tycker det är synd att vissa konstruerar sin sanning.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 3 månader sedan #179258 av Nissegossen
hd.se/kultur/bengt-goransson/200 ... v-sanning/

Min sanning Jocke, är lika giltig som din...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 3 månader sedan #179259 av Q.L
Jag tror på vad jag kan se, röra och känna.
Mer
15 år 3 månader sedan #179261 av Nissegossen
Det är ju en fråga om vars och ens verkligheter! Dvs vad som för individen själv uppfattar som sin sanning!

Så. Jocke det här är ingen fråga att strida om. Jag uppfattar det att du har din sanning att säga och att den sanningen är din sanning, men det är ju så det funkar! Alltså alla de små upplevelserna av vad folk upplever och tolkar, tillsammans utgör en större sanning, precis som att bäckarna blir till åar och floder som mynnar ut i havet och att det är där en evig kretsgång!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 3 månader sedan #179267 av Jocke
Jo, det viktiga i artikeln, är att om man underkänner andras sanning utan att justera sin egen sanning, då ligger man nog risigt till. Men man måste fortfarande få tycka som man vill. Och man bör även lyssna på den svages röst. Gör man inte det så ligger nog värdegrundet illa till. Då bortser man från att vi alla måste få hantera våra egna rädslor som vi vill.

Jag känner ofta att tystnaden tas som ett ja, omedvetandet tar en otillåten plats i en tillvaro. Därför är det subjektiva det som styr människors känsloorgan. Ofta förbiser man från den känsla var och en bär på, man negligerar ofta en tanke som låter konstig. Bakgrunden till detta har ofta sina orsaker, men ingen orkar gräva fram det, det tar för mycket tid och ork från en.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 3 månader sedan #179272 av Judalon
Jag uppfostrades som katolik, konservativ katolik. Sedan blev jag tonåring och rebell och jag tänkte då inte vara konservativ katolik. Punkt slut. Nu säger jag att jag tror på gud men jag har inget till övers för organiserad religion, den bit av all religion som innehåller politik och rävspel. Den biten där man startar krig över en jordplätt på fyra kvadratmeter eller där man fullt medvetet bombar hela städer sönder och samman för att de tror på fel gud. Jag blev f ö utslängd från söndagsskola när jag var sex år gammal för jag var för frågvis. Hur kunde det vara ljust innan det fanns en sol? Och alltså hur kunde allt det där hinnas med på en vecka?
Då ringde han till min mamma och sa att jag bara ställde till oreda i klassrummet och att det var bäst att jag slutade. :vagen