Jesus, fanns han?

  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #231898 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Jesus, fanns han?
Ok, trosbekännelsen då. Måste man använda sig av den? Det är kanske det som är själva kristendomen ja! Hur kan man medvetet tro på att att man måste lida mer för att Jesus lidit, tänker jag... Eller man kanske tänker att Jesus är god mot de goda... Och är man god så slipper man ju lida... Men om man inte vet bättre då? Straffar Jesus och Gud dig då tills du hamnar rätt kanske... Ja, så är det nog...
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #231899 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Jesus, fanns han?
Eller är det "makten" som kommit på trosbekännelsen kanske? För att hålla de kristna på mattan...
Mer
14 år 9 månader sedan #231908 av Potte-Boa Jösse
Svar från Potte-Boa Jösse i ämnet Jesus, fanns han?
Det är bra frågor du ställer. Det gäller att tänka till fler än två gånger.

På den yttersta dagen så ska alla döda och levande dömas. Alltså goda till himlen och onda till helvetet. Kort och gott.

Detta har jag jätteproblem med. Gud är inte dömande och det finns varken himmel eller helvete. Det vet jag.

Så därför tror jag på Gud utan någon kyrka eller religion. Med andra ord "makten". Det går att tro på Gud eller veta så om du själv kommer fram till det. Känner du att det är rätt så är det rätt.
Kommer du fram till att du är kristen och tror på Gud som kyrkan predikar om så är det rätt det med. Du kan mycket väl vara god och kärleksfull som många många kristna är.

Kärleksfulla kan många vara även dem som är ateister.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #231913 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Jesus, fanns han?
Jag tänkte mest på att människor kan bli "dömda" till ett helvete på jorden tills de "hittar rätt". Jag är privatreligiös. Jag tror redan på vad jag vill!
Mer
14 år 9 månader sedan #231942 av Potte-Boa Jösse
Svar från Potte-Boa Jösse i ämnet Jesus, fanns han?
Aha, du mena så. Det kan jag förstå. Helt klart är vi ibland vilsna. I vilsenhet kan vi hitta rätt. Det är bra det ja :) Klokt skrivet Jaana
Mer
14 år 9 månader sedan #231943 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus, fanns han?
Långt innan Jesus var född så profeterades det om honom.
Han måste ha fötts under väldigt enkla förhållanden.
Det är ofattbart att han har blivit en sån omtalad och
betydande person.