Saknar Gudstro

Mer
14 år 4 månader sedan #262598 av Potte-Boa Jösse
Svar från Potte-Boa Jösse i ämnet Saknar Gudstro

Ready skrev: Potte,

Vad tror du på?


Jag tror på en Gud som är en universiell kraft. Denna kraft är hela tiden närvarande och nära oss. Allt beror på hu jag förhåller mig till den. Den kan vara så nära att jag kan känna den och ibland känns den helt förlorad. Jag antar att det är så bara. Vattnet måste vara kallt och varmt. Jag tror att hemligheten finns gömda inne i oss alla. Det är en personlig resa. Kommer man för nära kan man bli knäpp (som jag).

Jag tror på en personlig Gud med många prisma. En och samma Gud som också du har och alla andra. En kraft som blir starkare ju fler man hjälper. Och vilken etikett på Gud man har spelar ingen.

Finns mycket att skriva. Men på nåt sätt handlar det för oss alla att hitta ett förhållningsätt till livet och världen som gör att den blir både intressant och berikande. Och i allt detta så ingår vi ett kretslopp där allt vi byggt upp kommer att förstöras. Vi river även ner det vi byggt upp inom oss. Och varför undrar jag ofta. Ja, jag vet inte om jag vill veta allt. Jag är rädd att bli knäpp igen.........
Mer
14 år 4 månader sedan #262653 av Ready
Svar från Ready i ämnet Saknar Gudstro
Potte,

Tack för ett intressant svar. Du skriver att vattnet måste vara varmt och kallt. Det är just det som jag har svårt att acceptera. Varför allt detta lidande i världen?
Mer
14 år 4 månader sedan #262743 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Saknar Gudstro

Geta skrev: När man är väldigt deppad så slår det gärna över i eufori.
Då är det lätt hänt att man upplever att man får kontakt
med Gud och härligheten.


Nyinsjuknade får ofta perioder av eufori och ett förhöjt medvetande. Vid sådana tillfällen kan man .tex. få kontakt med Gud och andra starka religiösa upplevelser.
Mer
14 år 4 månader sedan #262804 av mopa
Svar från mopa i ämnet Saknar Gudstro
Vet inte riktit vad jag tror på. Änglar o demoner tror jag på, o andra oförklariga saker. Men om jag tror på nån gud, kanske. .?
Mer
14 år 4 månader sedan #262805 av Lillan
Svar från Lillan i ämnet Saknar Gudstro
XXXXX
Mer
14 år 4 månader sedan #262840 av Ready
Svar från Ready i ämnet Saknar Gudstro
[youtube]
[/youtube]

Detta är en intressant tråd. En del människor blir religiösa när det händer något positivt i deras liv. Det är egentligen lite märkligt därför att alla de människor som svälter i världen kan ju inte förtjäna det. Hur förklaras detta?