Saknar Gudstro

Mer
14 år 4 månader sedan #262842 av Geta
Svar från Geta i ämnet Saknar Gudstro
Nej, jag tror snarare att många blir religiösa när de
drabbas av nöd.
Religionen ger hopp om så inte i detta liv utan i nästa.
Mer
14 år 4 månader sedan #262849 av Tage
Svar från Tage i ämnet Saknar Gudstro
ready..människor är smarta nog att att kunna göra någonting med fördelningen. det är det det är fel på.
det skulle ju gå att lösa så att alla människor fick mat för dagen utan att blanda in och skylla allt på gud. maten räcker ju till.
det är människan själv som krånglar oftast med pengar och inte gud.
  • Råger
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #262897 av Råger
Svar från Råger i ämnet Saknar Gudstro
Är man vuxen och inte har ett sjukligt behov av tröst finns det ingen anledning att låta fantasin skena iväg bland gudar och jättar.
Mer
14 år 4 månader sedan #262903 av Geta
Svar från Geta i ämnet Saknar Gudstro
Hunger verkar följa med där det är diktatorer som styr i
i totalitära länder.
Nordkorea är ett exempel.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 4 månader sedan #262908 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Saknar Gudstro
Jag tror att problemet med religion är att man vill fokusera oförklarliga ting med en centralgestalt. Att tro tror många kan lösa problem och när deras önskan slår in, oftast åtminstone delvis så förklarar man det med att en högre makt har hörsammat deras böner.

Det där med fattigdom trodde jag vi hade förklarat för länge sedan, med att det är girighet som stör det stora målet att utrota fattigdom och krig. Med dem förutsättningar som finns idag, så är detta inte möjligt. Makten handlar ofta i fel händer, och de som försöker göra ngt åt situationen kan bara hjälpa till temporärt.

Vi behöver alltså en annan sorts samhällsklimat, det trodde jag Köpenhamnskonferensen kunde ha rått bot på, men istället avlöste polisiär våld och staternas särintressen varandra.

Jag tror vi får börja arbeta på ett annorlunda sätt, för att få med staterna i naturvårdande sällskap och även ekonomiskt få människor med makt att tänka, att den enda möjlighet som jag ser det, är att unionerna kan fördela pengarna rättvist till projekt som kan hjälpa enskilda människor.

Som det är idag, så ser staterna om sina egna intressen. Bönderna är ett problem, och det borde inte vara det. Man tycker de borde vara självgående, men är inte det beroende på att investeringar måste göras för att hålla igång produktionen med vinst.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 4 månader sedan #262919 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saknar Gudstro
Jag har en personlig tro och jag har läst lite om olika religioner och tog inte fasta och prioriterade någon till att börja med, men jag fastnade för det budskap, som ju faktiskt är det centrala i hela Kristendomen och det är med andra ord än de som brukar talas om i det här sammanhanget!

Att, behandla din medmänniska som du själv vill bli behandlad oavsett hur den du möter är!

Här vill jag också dra in andra stora nutida aktörer som Martin Luther King, som säger att man skall bli bedömd för den man är och inte pga vilken hudfärg, kön eller RELIGION man faktiskt omfattar utan hur man är som människa. Dit till denna skara finns även några män till, nämligen både Dalai Lama samt Nelson mandela och Mahatma (Betyder stor ande) Ghandi.

Vi kan också nämna andra stora nämligen alla kvinnor som inte blivit uppmärksammade på samma sätt. Här vill jag inte nämna någon, för många har kämpat utan att någonsin fått ett namn eller blivit en historisk person.

Alla och en var av dessa, speglar en människa som inte ger avkall på sin medmänsklighet och står fundamentalt fast på berget och aldrig kan någon enda människa rucka på dem för att de står bergfast, på grundpelaren av medmänsklighet!

Det är sådana förebilder jag har och vet med mig att jag aldrig kommer upp i dessa kvinnors och mäns storhet!

Jag tror mig veta mina stora brister, allt för väl!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum