Jesus-sjukan

Mer
8 år 11 månader sedan #740142 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Jesus-sjukan
Herren välsigne dig och bevare dig.
Mer
8 år 11 månader sedan #740147 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Jesus-sjukan

Irrationell skrev: Mycket av det som anses syndigt i bibeln är sådant som inte egentligen har någonting med moral att göra och jag gillar inte konceptet "synd" öht av olika skäl.

Men till poängen. Ett problem är att man kan göra precis vad som helst, mörda barn, slå djur, våldta, etc. och så länge man bara tror på jesus och uppriktigt ber om förlåtelse så kommer man till himlen. Om man däremot lever ett gott liv, där man tar hand om sina medmänniskor och försöker vara den bästa person man kan, men inte tror på gud eller jesus, då är man dömd till evig tortyr i helvetet. Spelar ingen roll hur god person man har varit då kriteriet för både den "goda" och den "onda" människan är tron, och så länge man tror är det himlen som gäller.

Har man gjort något ont mot någon annan är det inte en tredje part (gud) man skall be om förlåtelse hos. Rätt handling är att be om ursäkt till personen man gjort illa.


Människan gillar inte tanken synd. Det är ju så. Vi vill så gärna vara vår egen rättfärdighet, och ändå är vår rättfärdighet befläckad av just synd. I alla människor finns den där onda fläcken, oavsett om vi erkänner det eller ej. Det är synden, den som vi inte kan få bukt med. Det är ju därför vi behöver en försoning, genom Guds fläckfria lamm.

En frälst kristen kan inte göra de saker du pratar om, mörda och våldta. Med frälsningen kommer viljan att leva för Gud och älska våra medmänniskor. Men om en person omvänder sig från ett tidigare liv av våld, så finns alltid nåden där. Då har han lämnat sitt gamla liv bakom sig. Om han fortsätter att leva i våld, och ändå tror han är kristen, då bedrar han sig själv. Ska det inte finnas förlåtelse för den som ångrar sig och vill börja leva ett nytt liv?

"Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit." /2 kor 5:17

Jesus säger att vi ska göra upp med vår motpart, så givetvis ska vi be om ursäkt till den som vi gjort illa. Men rätt är också att be Gud om förlåtelse, för vi har inte bara syndat mot honom vi har gjort orätt, utan också mot Gud, genom att göra ont mot hans skapelse och synden i sig är att bryta mot Guds vilja.

"Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva." /matt 5:23-24

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 11 månader sedan #740148 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Jesus-sjukan

Ready skrev: Problemet är bara att det räcker att man tvivlar lite på Jesus så blir det helvetet och om man säger några ord till Jesus fördel så blir det paradiset. Det borde vara mer invecklat än så.


Jag tror det är mer invecklat än så. Alla kristna känner nog tvivel ibland, men ändå finns det en inre övertygelse där att vi tillhör Gud. Tvivlet gör inte att vi slutar var kristna. Jag tycker bibelstället jag citerade är av tröst, att om rövaren blev förlåten, så kan även jag bli förlåten.

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 11 månader sedan #740153 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Jesus-sjukan
Herren välsigne dig och bevare dig.
Mer
8 år 11 månader sedan #740157 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Jesus-sjukan
Herren välsigne dig och bevare dig.
Mer
8 år 11 månader sedan #740171 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Jesus-sjukan
Herren välsigne dig och bevare dig.