Jesus-sjukan

Mer
8 år 11 månader sedan #740605 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Jesus-sjukan
Herren välsigne dig och bevare dig.
Mer
7 år 2 månader sedan #910350 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Jesus-sjukan

Fantasio skrev: Hur vanligt är det att inte bara ha religiösa grubblerier, utan även tro att man själv är en Gud? Jag kan tro att jag har ett stort syfte med mitt liv och att jag ska rädda mänskligheten. Jag inser att det är knastankar, men när de slår till med full kraft är det så övertygande.

Är jag Jesus? Är du Jesus? Jag vet varken ut eller in. Att jag har ett sjätte sinne är helt klart, men därifrån till att vara Gud är steget enormt. Går jag Satans ärenden genom att ha övertro på mig själv? Vem är jesus?


Råkade känna att Anden är med mig i dag. Och frågan som någon annan ställde i en annan tråd, om sådant här är vanföreställningar, kan kanske få lite ljus över sig, av:

En normalmänniska kanske inte inser att han har högmod, men:

“Men så mycket större är den nåd han giver; därför heter det: »Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka giver han nåd.»Job 22:29. Ords. 3:34. 29:23. Syr. 3:18. 1 Petr. 5:5 f.”
??Jakobsbrevet? ?4:6?

När man möter Guds Ande på sjukhuset - Helig Ande, och de kanske skyddsänglar som vårdpersoner kan visa sig vara, så :

“Ingen bedrage sig själv. Om någon bland eder menar sig vara vis genom denna tidsålders visdom, så blive han en dåre, för att han skall kunna bliva vis.”
??1 Korinthierbrevet? ?3:18

Att man sedan kan få impulser att skada sig själv, som folk då råkar ut för, beror på att man ställs till svars för allt som man gjort under livet. Av Andemakterna, som dömer kanske fel i farten, så att man blir "påkörd", kan vara jättejobbigt.

“Ty Gud skall draga alla gärningar till doms, när han dömer allt vad förborgat är, evad det är gott eller ont." ??Predikaren? ?12:14?

Och anklagelserna kan vara hårda, och felaktiga, för den som håller ut "skall varda frälst":

Så att någon dag, komma inför Kristus, Gud:

“Alltså skall var och en av oss inför Gud göra räkenskap för sig själv.”
??Romarbrevet? ?14:12?

(Bibelcitaten ur 1917 års Bibelöversättning)

P.S. Orsaken till att man på sjukhuset möter en trög apparat, med mänskliga fel, och tidspress och allt, kan ställa till det. Men också:

"Ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna." Efesierbrevet 6:12

Min egen tes är att Sjukhuset kan vara en "väldighet", men också att Läkare kan vara mysterier, med sådan potential att göra gott att det påverkar mycket.

D.S.

edited.
Mer
7 år 2 månader sedan #910351 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jesus-sjukan
Den här trådens namn hade jag också kunnat lägga in, pga det som står i nya Testamentet Mark 3, 20 versen till kapitlets slut. Där jämför jag oss med dessutom alla de som saknar s.k sjukdomsinsikt, detta för att Jesus anhöriga ville ta med honom hem, för de ansåg att han var "ifrån sina sinnen".

En klar koppling till alla vi som har den sjukdomen, vilket jag med ovanstående att de som inte har sjukdomsinsikt reagerar på samma sätt som Jesus.

Har då alla vi Jesussjukan?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 2 månader sedan #910352 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Jesus-sjukan
Vi har blivit lika Jesus. Men det gäller att hålla dårskapen undan. För ett kors för 2000 år sedan, är segern vunnen på!
Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1246058 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Jesus-sjukan
Har drabbats igen av tankar på att ge mig ut på vägarna.

/Dave
Last edit: 4 år 2 veckor sedan by 1Dave.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1246064 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus-sjukan
Har promenerat på Golgata i Jerusalem men drabbades inte av Jesus-sjuka. Vår guide var antagligen ateist.