Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 11 månader sedan #1065116 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
Du får gå kurs. Det gjorde jag. Gick ett par kurser i Zen-meditation. Det har jag haft stor nytta av även om psykiatrin avrådde mig att syssla med meditation.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1065118 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
ja Miika :) det vore det. själv lyckas jag inte med det, åtminstone inte på egen hand, och det är så jag har prövat. Så tyvärr har jag inga råd alls att säga om det.

jag hittade en vacker fjäder på promenaden. En stjärtfjäder från en skata som skimrar i grönt. Det är ett gott tecken att hitta en vacker fjäder. En uppmuntran :)
Last edit: 5 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 11 månader sedan #1065303 av krokus
Svar från krokus i ämnet Sanningen om Dukkha
Intressant tråd!

Hur kommer det sig att en del tror att Jesus var en buddistisk munk? Jesus talade aldrig om de fyra ädla sanningarna, den åttafaldiga vägen, med mera.
Mer
5 år 11 månader sedan #1065305 av Miika
Svar från Miika i ämnet Sanningen om Dukkha
Ja jag vill höra mer
Mer
5 år 11 månader sedan #1065330 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Ja det var lite roligt det här :) får se om jag är i form i morgon igen. Känner mig inget vidare i huvudet idag.
Mer
5 år 11 månader sedan #1065413 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Sanningen om Dukkha

krokus skrev: Intressant tråd!

Hur kommer det sig att en del tror att Jesus var en buddistisk munk? Jesus talade aldrig om de fyra ädla sanningarna, den åttafaldiga vägen, med mera.


Jag såg ett program om detta. Det finns ett (eller flera?) tempel i Indien där man menar ha Jesus handavtryck. Så de säger att Jesus var där och startade templet. Minns inte om det nu var buddhistiskt, hinduiskt eller någonstans mittemellan. I alla fall hade de "Jesus" som guru som en form av Buddha. Det kan ju varit så att det var en Jesus som var där, men inte Bibelns Jesus. Det är svårt att veta hur detta uppkom, men det fanns flera falska Messias under och efter Jesu tid.

Anchored in Christ ✟