Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 10 månader sedan #1065583 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Nu var det inte sjukdomar vi skulle prata här utan om filosofi. Vad är filosofi för något?

En filosofi är ett förhållningssätt. En uppbyggnad av idéer och klargöranden, metoder och verktyg som man använder för att gagna sig själv och andra. Det är inte övernaturlig tro. Det är ingenting man ägnar sig åt för att reta upp andra, för då gör man det fel. Buddhismen har element av både religion, filosofi och psykologi i sig. Tyngdpunkten ligger nog på psykologi skulle jag säga. Iaf den praktiska vardagsbuddhism jag tar upp här. sen finns det esoteriska och transcendentala sidor också, som det gör i t ex kristendomen, men det är inte de sidorna som är mest användbara allmänt enligt mig.

Om denna andliga väg inte fungerade alls, så skulle det inte gå att göra framsteg.
Mer
5 år 10 månader sedan #1065585 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Sanningen om Dukkha
Öl lindrar mina psykiska symptom så därför dricker jag öl!
Mer
5 år 10 månader sedan #1065587 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Mina med Utomjordingen. Öl lindrar hela mitt liv :)
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1065588 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Sanningen om Dukkha
Ja, som om det vore sanningen här i livet - vilket kan på ett sätt vara sant!
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 10 månader sedan #1065594 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Jag vet ju vad Geta och Björk m fl irriterar sig på när jag pratar om detta. det är sjukdomsapekten. Varför vi blivit sjuka, och om karma säger det är vårt eget fel. Det är ett nej på det enligt mig.

Så här ser jag det. Jag blev störd nästan redan från börjanantagligen i barndomen. Psykologerna skulle tvista om det beror på gener eller uppfostran. Rår jag för nån av dem? Nej. Karmalagen skulle säga att det beror på något jag fick med mig när jag föddes. Alltså liknar det mest arv-teorin. Men jag har all respekt för andra åsikter. Men det är ingen idé att träta om något sådant här, lika lite som om religion.
Mer
5 år 10 månader sedan #1065596 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
Jag träter inte om karma. Har ingen tanke på att göra det.