Rikedom?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 7 månader sedan #1284042 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Rikedom?
Men i Sverige är ju vi så jämlika. Obs, ironi
Mer
3 år 7 månader sedan #1284076 av krokus
Svar från krokus i ämnet Rikedom?

Admin1 skrev:

krokus skrev: Pimed,
Har du lägsta sjukersättningen? Eller jobbade du innan du blev beviljad sjukersättning? Jag har lägsta, runt 10 000 före skatt. Vet inte hur det är meningen att man ska kunna leva på det? Överleva går iaf.

Hur mycket har du efter skatt? Socialstyrelsen har gjort en ekonomisk utvärdering och de med sjukersättning har efter bidrag 15 % mindre än man jobbat. Det som utjämnar är bidragen t.ex bostadstillägg kan ge 97 % av hyran vid lägsta sjukersättning. I vissa fall kan man få kommunalt bostadstillägg och också handikappersättning.

Syftar du på mig eller Pimed?
Kommunalt bostadstillägg vet jag inget om och handikappersättning är bara att glömma. Jag är för fungerande samt äter billiga piller.
Mer
3 år 7 månader sedan #1284077 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rikedom?
krokus det är en hel drös med pengar du kan få, bara du söker det!
www.pensionsmyndigheten.se/bostadstillagg

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 7 månader sedan #1284079 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rikedom?
Jag undrar krokus hur mycket 10000 kr/mån är efter skatt. krokus kan nog inte få några bidrag pga sambons inkomst. Men det har funnits folk här tidigare, som inte känt till bostadstillägg. Kommunalt bostadstillägg är nog främst för de med hög hyra, som inte ersätts av bostadstillägg där maxhyran är 5400 kr. Handikappersättning får bara några här. Nissegossen har sökt.
Mer
3 år 7 månader sedan #1284084 av Stoneage
Svar från Stoneage i ämnet Rikedom?
Fann just detta via sökmotorn google.se:

"Vi beräknar sedan det högsta möjliga bostadstillägg som kan betalas ut, vilket för ensamstående är 100 procent
av din bostadskostnad upp till 3 000 kronor, 90 procent av din bostadskostnad därutöver upp till 5 000 kronor,
70 procent av din bostadskostnad därutöver upp till 7 000 kronor, samt ett tillägg på 340 kronor."
Mer
3 år 7 månader sedan #1284094 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rikedom?
Det där är för ålderspensionärer, som t.ex Nissegossen. Vid sjukersättning är maxhyran 5400 kr dvs sämre villkor.