Eva, den andra kvinnan på jorden...

Mer
3 år 7 månader sedan #1285145 av Zoidar

Skellington skrev: www.kvinnofronten.nu/Formodrar/lilith.htm



" Det som fanns mellan texterna finns inte längre kvar. Lilith var enligt myten Adams första hustru, men hon har försvunnit ur den patriarkala historieskrivningen."


Blir genast skeptisk eftersom det inte finns någon källa till påståendet. Är det författarens egen åsikt och slutsats?

Det finns ju äldre skapelseberättelser som Bibeln kan hittat inspiration ifrån. Det behöver inte innebära att det är samma skapelseberättelse eller att Lilith har någon del i Bibelns skapelseberättelse.

Den vanliga förklaringen är att Bibeln har två skapelseberättelser som har olika ursprung. Enligt sidan du hänvisar till ska de vara samma skapelseberättelse där mitten fallit bort. Det skulle jag gärna se belägg för.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 7 månader sedan #1285146 av Skellington
Leta upp den Zoidar.
Mer
3 år 7 månader sedan #1285147 av Nissegossen

Skellington skrev:

Nissegossen skrev:

Skellington skrev: Nissegossen, "lekerne" är ett svenskt ord för att avancera.


Bra det gör jag, men det jag slagit upp och läst var förklaringen den jag skrev något löst sammanfogat även om min far inte hade mycket skolgång så visste han mycket


Det låter som min far Nissegossen, han kan mycket.


Bra det vi tycker samma om våra fäder, men ändock hans ord innebar att jag vägrade hjälpa till på kolonilotten något mer, att jag sade jag har ont i ryggen, det jag sade var sant Samt min mor hade ont i sin rygg och det sägs att min Morfar förlyfte sig på en gris och därför fick Skelettcancer, möjligt vis ärftligt svag rygg. Jag tyckte det min far sade var oförtjänt. min mor med svag rygg fick på äldre dar en stålkorsett som hon sade utan den kommer jag inte upp ur sängen. Beklädd med tyg

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 7 månader sedan #1285151 av Skellington


Den som inte ser kan inte se.
Mer
3 år 7 månader sedan #1285159 av Nissegossen

memphis skrev: Min bibel är från år 1900. Den är väldigt svårläst, så jag kan knappt läsa i den för att typsnittet är så konstigt. T ex ser s och f likadana ut. Men nya testamentet har jag i en annan bok som går att läsa.


S och F kan vara svåra att skilja åt, jag som min far kan läsa ganska obehindrat den pikturen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 7 månader sedan #1285160 av Skellington