Jesu födelse

Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1309761 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Jesu födelse

Inwatto skrev: Kan inte sova, så jag startar en juldiskussion om den där Jesus...

Varför föddes Han för drygt 2000 år sedan? Varför inte i nutid? Då hade Han sluppit torteras till döds på ett kors. Som jag har fattat den kristna läran, så var det viktigt för Gud att skicka en ställföreträdare till jorden. Att dö på ett kors var inte med i profetiorna antar jag. Judarna väntade sig en Messias. De tror än idag att det ska komma någon annan än Jesus...

Vad tror du? Var tiden kring år 0 (i den gregorianska kalendern) bäst för Guds son?


Galaterbrevet 4:4-5
"Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stod under lagen, så att vi skulle få söners rätt"

Mer ordagrann översättning av "fullbordad" är "i fullhetens tid". Exakt vad det syftar på kan man ju fråga sig. Jag tänker när en frukt är mogen så skördar man den. Tänker man så så var det kanske så att människan var mogen för att möta Frälsaren. Gud sände sin Son i rätt tidpunkt. Varför just då och inte nu är en bra fråga. Nog ingen som kan ge ett perfekt svar, mer än att det var rätt tid.

Vi får se på korset med tacksamhet, också när vi inte förstår.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 4 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 4 månader sedan #1309768 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesu födelse
Att en person kan göra så stort avtryck i 2000 är.
Mer
3 år 4 månader sedan #1309769 av krokus
Svar från krokus i ämnet Jesu födelse
När jag bodde i studentlägenhet ringde det på dörren en morgon när jag var ledig. Hunden  skällde och jag öppnade. Där stod ett ungt par från Sydkorea. De berättade att det skulle komma en kvinnlig Messias inom kort. Varför eller hur minns jag inte, var ju nyvaken. 

Varför Jesus föddes för ca 2000 år sedan? Kanske för att Darwin med flera var aktiva på 1800-talet. Gud kan väl se in i framtiden? Gud visste i så fall att Darwins evolutionsteori skulle komma fram ett bra tag senare och ville därför att så många som möjligt skulle bli troende innan dess. 

Mvh,
Agnostiker som inte har läst Bibeln, däremot barnens bibel.
Mer
3 år 4 månader sedan #1309774 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesu födelse
Nu i höst har jag läst Barnens Bibel. Hade köpt den på REA. Fattade bättre skillnaden på gamla och nya testamentet med den. 
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1309777 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Jesu födelse
Krokus, Darwin menade inte att hans teorier motsade sig Gud. Vad jag förstår var han öppen för Guds existens, även om en del tar för givet att han var ateist.

Många kristna har varit (och är) vetenskapsmän och många kristna tror både på Big bang och evolution. Finns otaliga böcker skrivna på ämnet, för den som är intresserad.

Denna boken köpte jag till julen:


Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 4 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 4 månader sedan #1309787 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesu födelse
Just nu läser jag den stora boken Befrielsen som delades ut i svenska kyrkan för 20-25 år sedan. Där tas evolutionen också med.