Gud

Mer
16 år 9 månader sedan #81423 av Balder
Svar från Balder i ämnet Gud
Lag (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna:

"Artikel 9 - Tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet":

1. Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, sedvänjor och ritualer.


Detta är viktigt för oss alla. Möjligheten att byta tro eller församling efter övertygelse kan inte underskattas i betydelse.
Mer
16 år 9 månader sedan #81425 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gud
Kan bara hålla med! När man är psykotisk eller "bara" hör röster, så är man verkligen medveten om att man inte har just tankefrihet!

Men det är ännu värre för dem som inte är medvetna om att det förekommer manipulativa Tankar, röster som smyger sig in och indoktrinerar människan!

Dessa människor är det mycket synd om och de kan göra mycket ont!

Detta i sin okunskap! :cry:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 9 månader sedan #81426 av leva
Svar från leva i ämnet Gud
Gud vem är det? Verkar som om Gudarna krigar mot varandra. kristus eller muhamed. Vad står dom för? Anser att religonen är en anstiftan till krig.
Mer
16 år 9 månader sedan #81428 av Balder
Svar från Balder i ämnet Gud
leva, bra fråga.

Jag anser själv att Gud är personlig. Du tillber Gud om du själv vill, och på det sätt du finner bäst. Du söker upp de människor som känner som du i trosfrågan och du delar en andlig gemenskap med dem som känns äkta.

Detta är givetvis en tro som jag har och som jag inte kan pracka på andra, men jag har många trosbröder och -systrar idag. Vi trivs bra ihop och vi har en gemensam Gud som vi samtalar om och tillber i en gudstjänstgemenskap.

Krig har inget med min Gud att göra, då anser jag att det handlar om storpolitik snarare än religion.
Mer
16 år 9 månader sedan #81430 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gud
Jesus var fridsfursten och ville smida om vapen till plogbillar! Men han sade också; Jag har kommit för att sända svärd till jorden!

När de kommer, så får ju vi som är här ta emot gåvan och göra såsom krukmakaren som misslyckades med leret och göra andra saker av vapnen!

Dvs, vi gör om dem till plogbillar! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
16 år 9 månader sedan #81453 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Gud

Niklas skrev: Du tror mycket på psykisk energi men inte på gud. Jag tycker det är inskränkt, existens av psykisk energi är ju betydligt mera spekulativt och sämre dokumenterat än guds existens.


Ja det kanske jag gör...men jag tror så här att "ALLT" är skapat ur samma källa....den psykiska energin är också skapat ur Gud. Alla människor är delar av Gud/ Gudinnan/ Allt som är....Vi har bara glömt bort vilka vi själva är...
Men jag tor jag förstår vad du menar...men det där med huruvida tankeläsning finns är väl rätt oväsentligt i sig....även om jag varit med om det flera gånger. För mig handlar Gudsupplevelse mer om kärlek och avlslappning och att finna mig själv...Och att vi alla hör ihop.