Gud

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 9 månader sedan #83142 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Gud
Ja, jag håller helt med dig Balder! Har liksom inget att tillägga, annat än att mina förhållanden måste man pressa ur lite "saft", för att vi är ifrån varandra flera timmar. Det är nästan som om man krystar igenom samtalen, utan tid för eftertanke eftersom vi har så lite tid till godo!

Jag håller fullständigt med om att den osynliga närvaron som framkallar en mental dialog i tystnadens namn, det handlar om en bekräftelse och en inre trygghet att man har ngn! Men jag lever i en sån värld, där man inget kan ta för givet annat är en kort stund.

Jag måste erkänna att jag lever i en flyktig tillvaro! Men jag har stannat upp många ggr och funderat över livets meningsfullhet. Men jag har ingen annan begåvning än det skriftliga och verbala ordet, där känner man att man saknar det andliga som liksom kan fylla upp tomrummet.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 9 månader sedan #83145 av Balder
Svar från Balder i ämnet Gud

Jocke skrev: Men jag har stannat upp många ggr och funderat över livets meningsfullhet. Men jag har ingen annan begåvning än det skriftliga och verbala ordet, där känner man att man saknar det andliga som liksom kan fylla upp tomrummet.


Jocke, jag ser att du är en sökare! Du funderar (precis som jag och många troende) på livets mening och gåtor. Dessutom har många av oss troende det skrivna ordet som gemensam nämnare. Du äger också det verbala!

Jag kan inte ge andra råd än de jag själv följt. Att söka andligheten tillsammans med andra medmänniskor. Att inte isolera sig. Att vara öppen för närhet och värme. Det finns så mycket kärlek om man träffar rätt människor! Acceptera aldrig ett dåligt bemötande av någon. Vi är värda omsorg, omtanke och respekt som medmänniskor. :D
Mer
16 år 9 månader sedan #83151 av snusmumrik
Svar från snusmumrik i ämnet Gud
Jag tror att Gud finns i allt och i alla. Att jag och alla lever för att Gud skall uppleva sig själv genom mig och alla.

Försökte förstå reinkarnation och kom fram till att jag kanske lever parallelt i ett annat liv kanske jag är min granne och en annan granne och kanske alla på jorden som levt, lever och skall leva.
Mer
16 år 9 månader sedan #83163 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gud
Du är inte ensam i själen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 9 månader sedan #83171 av snusmumrik
Svar från snusmumrik i ämnet Gud
Tack!
Mer
16 år 9 månader sedan #83197 av Balder
Svar från Balder i ämnet Gud
Tack alla för den här intensiva och givande dialogen! Det får mig att tänka på ett Bibelcitat ur Hosea 6:3:

Låt oss lära känna honom,
låt oss sträva efter kunskap om Herren.
Så visst som gryningen skall han träda fram,
han skall komma till oss som ett regn,
ett vårregn som vattnar jorden.


För mig själv har alla våra bilder av Gud gjort honom ännu tydligare i min egen sinnesvärld! Han är överallt närvarande, det märker jag. :D