Vad gör man när man "tröttnat" på sin mamma?!

Mer
17 år 5 månader sedan #53055 av Geta
Det blir knappast någon sjukdomsvinst vid schizofreni. Det mesta går med minus.
Det fungerar inte så att man får uppmärksamhet, utan snarare tvärtom.
Den mesta strategin vid schizofreni är att dra sig undan relationer fast man så väl behöver mänsklig kontakt.

Det undrar jag också: hur många schizofrena som har haft psykiskt sjuka föräldrar där sjukdomen inte riktigt brutit ut, utan legat latent? Det behöver inte ha varit schizofreni utan andra störningar.
Det sägs att schizofreni grundläggs under första året i livet, innan barnet haft något språk.
Det skulle då ha skapats en allmän desorientering för barnet som senare utmynnar i schizofreni vid påfrestningar.
Det förstår jag, att detta får knappast nämnas som teori.
Mer
17 år 5 månader sedan #53065 av Sylviaplath
Min erfarenhet är att det är lätt för anhöriga att ta så stort ansvar att de själva riskerar att duka under. Att erkänna för sig själv att bördan är för stor är bra. Man kan inte fixa någon annans problem. Som barn är det regel att man tar på sig skulden om föräldern inte fungerar. Det bästa är att lära sig stå ut med att inte ständigt kunna ta om hand, utan att istället ha ambitionen att kunna finnas som stöd under en lång, lång period och då är det inte realistiskt att kunna tillfredsställa den anhörigas önskan. Och sen är det viktigt att ta hjälp av alla övriga resurser som går. Säger ens anhörig 'nej tack' till hjälp från andra är det frustrerande men ändå hennes/hans val. Allra viktigast är att inse att man är begränsad och att det inte är realistiskt att kunna ge så mycket som man skulle vilja (och den anhöriga behöver/kräver). Att försöka göra så lite att man orkar göra det en lång, lång tid är enligt min erfarenhet det bästa för såväl anhörig som sjuk.
Lycka till allihop! Ta hand om er!
/Sylvia P
Mer
17 år 3 månader sedan #61500 av sand74
Hej!

Fann sajten vidfjuletid och såg då detta inlägg. Det skulle lika gärna ha varit jag som skrev detta inlägg. Jag är 32 år och befinner mig i så gott som exakt samma situation som du. Min mor är förtidspensionär sedan 30 år tillbaks och jag har nu insett att jag också måste prata med någon som kan förstå mig i min situation som anhörig. Mina döttrar är 4 och 8 år. Om du läser detta skriv meddelande till mig. Jag är medlem här på sidan.

Sand 74
Mer
17 år 3 månader sedan #61577 av Admin1
Det finns en video på nätet med en föreläsning av psykologen Xavier Amador hur man skall övertyga en psykiskt sjuk anhörig att söka hjälp.
www.schizophrenia.com/sznews/arc ... 04424.html
Amador har skrivit boken I'm not sick, I don't need help!