Vad gör man när man "tröttnat" på sin mamma?!

Mer
18 år 9 månader sedan #19512 av Admin1
För anhöriga med schizofreni finns numera ofta en utbildning som ges till familjerna hur de skall uppträda mot den som är sjuk. Det är möjligt att det kan finnas liknande för anhöriga till personer med bipolär sjukdom. Du kan ju prata med psyk. kliniken där du bor.

Det kan kanske också finnas stödgrupper för anhöriga, där man diskuterar sina problem med andra i samma situation. Det borde vården känna till om det finns på orten. Det kan nog vara positivt.

Din mamma kanske också behöver ett personligt ombud som hjälper henne tillrätta och försöker lösa hennes problem. Det skulle kunna vara en avlastning för er.
Mer
18 år 9 månader sedan #19516 av minna
Det låter bra att det finns utbildning för de anhöriga numera. Min mamma fick diagnosen schizofreni för många år sen, på annan ort än där hon är nu, diagnosen har dock reviderats flera gånger och är nu som jag skrev ovan.

Jag tycker att vi anhöriga fått bra hjälp vid akuta psykoser, då har det funnits möjligheter att ställa frågor till behandlande personal angående sjukdomen. Någon anhöriggrupp har inte funnits där hon har varit, jag har frågat. På internet har jag heller inte lyckats hitta något aktivt forum, däremot enskilda personer som ger mycket bra utbyte av erfarenheter.

Det svåra är vardagsproblemen, för min mamma anser sig inte alls vara sjuk mellan sina psykoser, inte heller i sina psykoser egentligen - hon tycker ju att hon är friskare än alla andra och ser världen som den verkligen är till skillnad från "oss" andra.

Ett personligt ombud skulle säkert kuna vara en avlastning för oss anhöriga, tack för tipset!

Svårare blir det nog att få min mamma att tycka det är en bra idé - tips mottages tacksamt på hur man ska lägga fram förslaget utan att hon känner sig kränkt och slår bakut :?: .
Mer
18 år 9 månader sedan #19524 av Admin1
Det är nog möjligt att du kunde gå med i Schizofreniförbundet, som egentligen är mest en anhörigförening för schizofreni och liknande psykoser. Bipolär sjukdom med psykoser liknar och är nära besläktad med schizofreni och dessutom liknar dina problem de problem som anhöriga till personer med schizofreni kan ha.

Jag har svårt att exakt säga hur du skall lägga fram det där med personligt ombud för henne. Du kan ju kanske säga att ibland behöver hon hjälp av er och att det kanske är bättre att något proffs hjälper henne, som känner till exakt hur vården och allting fungerar. Det finns också en bok I'm not sick, I don't need help! av Xavier Amador som beskriver hur man skall försöka övertala anhöriga som är psykiskt sjuka att söka hjälp.
Mer
18 år 9 månader sedan #19530 av minna
Tack så mycket för bra tips, Admin1!

Nu har jag ett par praktiska ändar att nysta i igen, bok ska kollas och även anhörigförening och personligt ombud.

Det känns bra att ha något konkret att göra mitt i all känslomässig kaos som är just nu. :)
  • Dr Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21581 av Dr Björn
Svar från Dr Björn i ämnet Anhörig Bipolärt syndrom
Hej,

vill bara tipsa om föreningen för bipolärt syndrom, m anhörigstöd, www.foreningenbalans.nu

Hälsn B
Mer
18 år 7 månader sedan #21586 av Nissegossen
Hej minna! Skickar en länk till Schizofreniförbundet.

www.schizofreniforbundet.se/

Ingen av er skall behöva ha det så!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum