Anhörig vägrar ta sin medicin

Mer
6 år 6 månader sedan #979079 av intresserad

Geta skrev: intresserad, har din anhörige någon samtalskontakt?

Inte nu vad jag vet. Personen har avsagt sig alla kontakter i våras någon gång. Baserade detta på att "de var kriminella" (dvs tankar kom om att läkaren och personalen inte var pålitlig och vips, kan man inte gå dit längre!). Socialtjänst, FK och andra instanser personen har kontakter med är givetvis också opålitliga, alla är med i en komplott mot personen - med andra ord skär det sig i alla myndighetskontakter men säger man att det beror på sjukdomen blir personen ganska arg för "det är inget fel på mig!"
Mer
6 år 6 månader sedan #979080 av intresserad

Carmen Al Kebab skrev: Se till så patienten får välja dos själv, minsta dos möjligen... Men akta er för övervikt, man har en ämnesomsättning på 1700 kalorier/dygn på Risperidon, så ät bara 2 gånger per dag så blir det bra... Men ALDRIG övermedicinera, då förstår jag varför h*n inte vill medicinera... Ta medicinen i tabletter också, 1 mg Risperidon strax innan man är trött och ska sova.

Annars är det upp till personen ifråga om h*n vill ha kontakt med psykiatrin, det kan inte du bestämma... Oavsett vad så är det kiss eller bajs i denna fråga, man har ett handikapp pga medicinen eller utan medicin.

Det handlar om barnens väl och ve i första hand. Det är där det är nu och händer inget snart kommer personen dras in i en vårdnadstvist. Jag tror inte att den informationen riktigt har landat. Om en förälder kan fungera bättre med medicin har man en skyldighet mot sina barn tycker jag. Det är uppenbart att det fungerar bättre med medicin, bara personen själv som tycker tvärtom. Men visst, det är frivilligt.
Mer
6 år 6 månader sedan #979081 av intresserad

Admin1 skrev: Psykiatrin har en utbildning, som heter Anpassat föräldrastöd, som är för föräldrar med allvarlig psykisk sjukdom. Du kan ju prata med psykiatrin om hon kan få Anpassat föräldrastöd. Då får psykiatrin kontakt med henne.
www.battrepsykosvard.se/wp-content/uploa...6r%c3%a4ldraskap.pdf

Det har funnits många kontakter under åren och personen kom för ca ett år sen äntligen in på ett specifikt ställe som bara jobbar med just den typen av sjukdomar och är bättre än "bara" akutpsyk osv. Fungerade rätt bra först men sen kom då de här tankarna om att personalen var kriminell så då tog det stopp.

Det finns också egna tankar om att personen är förträfflig som förälder så att övertyga om något föräldrastöd när man samtidigt inte tycker det är något fel på en, går nog inte heller tyvärr.
Mer
6 år 6 månader sedan #979082 av intresserad
men återigen, tack allesammans :)
Jag inser det kanske inte finns så jättemkt mer att göra än att bara försöka igen och igen, ta upp frågorna när det passar, när personen är på gott humör osv.
Mer
6 år 6 månader sedan #979123 av Admin1
Har du sagt åt henne att om inte tar medicin och accepterar vård kan hon förlora vårdnad om barnen och kanske inte ens vårda och ta hand om sig själv. Utan antipsykotika brukar psykoserna komma varje år.
Mer
6 år 6 månader sedan #979126 av Geta
De flesta klarnar upp från sin psykos vid schizofreni efter ett tag. Din anhörige verkar inte göra det. Det är svårare att bli av med vanföreställningar vid vanföreställningssyndrom. Men då är de inte så bisarra. Det är kanske ansträngande att ha barnen. Det är kanske lika bra att hon slipper det tills vidare.