Anhörig vägrar ta sin medicin

Mer
6 år 6 månader sedan #980733 av Cider

Admin1 skrev: Psykiatrin har oftast familjeutbildning där föräldrar får träffa andra föräldrar, men oftast är barnet med också.


Det är väl mer regel än undantag att psykiatriska öppenvårdsmottagningar inte har familjeutbildning? Många mottagningar kan ge anhöriga ett eller flera stödsamtal men inget mer. Man hänvisas till patientföreningar, inte sällan långt ifrån där man bor eller till någon mottagning som kan ge familjeutbildning men som också ligger långt ifrån där man bor.
Mer
6 år 6 månader sedan #980757 av Admin1
Enligt Psykosregistret har 35 % familjeutbildning, men bara 2 % har fått denna utbildning, som kan halvera psykoserna.
Mer
6 år 6 månader sedan #980798 av Cider
Inte ens anställda i psykiatrin har förstått vad jag menat när jag frågat efter familjeutbildning eller familjeintervention utan man hänvisas till enskilda stödsamtal. Inte heller bland andra anhöriga jag träffat har någon fått eller vetat om vad familjeutbildning eller familjeintervention kan innebära. Det har varit nya begrepp för alla.
Mer
6 år 6 månader sedan #980799 av Geta
Min gamla psykiatrisjuksköterska ville informera min syster och rekommenderade kurs att gå. Min syster var dock inte intresserad. Det var långt att åka.
Mer
6 år 6 månader sedan #980802 av Cider
Den som är sjuk måste vilja blanda in anhöriga och det är ju inte alltid man vill det, anhöriga är ibland bara en belastning.

Vissa anser sig inte sjuka och då blir det svårt för anhöriga att få insyn i vård och behandling, speciellt den som inte ges (oroar mig).
Mer
6 år 1 vecka sedan #1046714 av intresserad
nåja, det var ett tag sen jag skrev här. För den som är intresserad har personen nu inte längre vårdnad om barnen. Ett av barnen vägrar träffas alls och har inte bott något där på flera månader. De andra barnen är där varannan helg. Ärendet ska slutföras i tingsrätten i sommar.