Anhörig vägrar ta sin medicin

Mer
6 år 6 månader sedan #979130 av Nissegossen
Det en med psykisk sjukdom,finns en tjänst kostnadsfri och det jag tänker på är personligt ombud. www.personligtombud.se/ Ta därigenom kontakt på din närståendes hemort.

Det är en tjänst som är fri från både sjukvård, kommunen och det innebär en möjlighet, men ingen rättighet och de jobbar enbart för den som sökt och de är fristående och får betalt genom regeringen.

Ett personligt ombud kan följa med till exv läkare, försäkringskassan, ja myndigheter vad du kan komma på.

De kan följa med som vittnen eller de kan också prata med myndigheterna och som sagt, de jobbar bara för den som ansökt och gör enbart det som den behövande vill.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 6 månader sedan #979146 av Carmen Al Kebab

intresserad skrev: svårt bransch det här :)

Personen i fråga är hel och ren, sköter hus och hem och mat osv så därför ansåg man det inte vara tillräckligt för att ta in. Problemet (tycker vi) är ju inte det utan de tankar som påverkar i vardagen och det påverkar förstås även barnen, när en förälder kanske tar konstiga beslut baserade på fantasitankar som inte stämmer övres med den verkliga världen.

Men nåja, det kanske är så att hela racet behöver köras med vårdnadstvist etc, eftersom det inte går in varför man ska behöva ta medicin och ha kontakt med vården när man har hand om barn.

Tack för alla svar.

Du menar jantelagen? Tror du Bill Gates eller Steve Jobs hade förändrat världen med utgångspunkten: "Var realistisk"?

Fantasier är nyttigt, då kommer man leva ett lyckligare liv än genomsnittliga befolkningen... Men det får inte riskera att familjen hamnar på gatan, om du förstår vad jag menar.
Mer
6 år 6 månader sedan #979147 av Carmen Al Kebab

intresserad skrev: Inte nu vad jag vet. Personen har avsagt sig alla kontakter i våras någon gång. Baserade detta på att "de var kriminella" (dvs tankar kom om att läkaren och personalen inte var pålitlig och vips, kan man inte gå dit längre!). Socialtjänst, FK och andra instanser personen har kontakter med är givetvis också opålitliga, alla är med i en komplott mot personen - med andra ord skär det sig i alla myndighetskontakter men säger man att det beror på sjukdomen blir personen ganska arg för "det är inget fel på mig!"

Vadå det är ju sant? FK och Socialtjänsten ÄR opålitliga... Även jag som har fått diagnosen schizofreni var VÄLDIGT nära att inte få någon inkomst alls från FK.

Allt funkar i h*ns liv, varför vara där och förändra någonting då?
Mer
6 år 6 månader sedan #979148 av Carmen Al Kebab

intresserad skrev: Det handlar om barnens väl och ve i första hand. Det är där det är nu och händer inget snart kommer personen dras in i en vårdnadstvist. Jag tror inte att den informationen riktigt har landat. Om en förälder kan fungera bättre med medicin har man en skyldighet mot sina barn tycker jag. Det är uppenbart att det fungerar bättre med medicin, bara personen själv som tycker tvärtom. Men visst, det är frivilligt.

Man blir lat på antipsykotika, så om h*n kan jobba heltid idag så kanske h*n orkar jobba 50-75% med medicin OM det är en låg dos... Nej det är inget skämt, man blir definitivt latare på medicin.
Mer
6 år 6 månader sedan #979160 av Admin1
Det finns också stödfamiljer som utanför släkten kan ta hand om barnen och avlasta mamman. Det är en här som hade stödfamilj när hon mådde sämre, men hon insåg att hon behövde hjälp.
Mer
6 år 6 månader sedan #979674 av intresserad

Admin1 skrev: Har du sagt åt henne att om inte tar medicin och accepterar vård kan hon förlora vårdnad om barnen och kanske inte ens vårda och ta hand om sig själv. Utan antipsykotika brukar psykoserna komma varje år.


Barnens pappa har sagt detta och förklarat att det blir vårdnadstvist om hon inte inser att hon behöver ta hand om sig.
Det var ganska länge sen nu hon hade en rejäl psykos, däremot är hon lite småknepig hela tiden :)