Anhörig vägrar ta sin medicin

Mer
6 år 6 månader sedan #979675 av intresserad

Geta skrev: De flesta klarnar upp från sin psykos vid schizofreni efter ett tag. Din anhörige verkar inte göra det. Det är svårare att bli av med vanföreställningar vid vanföreställningssyndrom. Men då är de inte så bisarra. Det är kanske ansträngande att ha barnen. Det är kanske lika bra att hon slipper det tills vidare.

jo, det kan ju landa där. En del av mig tycker också så, men en del av mig tänker att det vore väl själva f-n om hon inte kunde få ett lite bättre fungerande liv. Men som sagt, hon måste vara med på det själv.
Mer
6 år 6 månader sedan #979676 av intresserad

Carmen Al Kebab skrev: Du menar jantelagen? Tror du Bill Gates eller Steve Jobs hade förändrat världen med utgångspunkten: "Var realistisk"?

Fantasier är nyttigt, då kommer man leva ett lyckligare liv än genomsnittliga befolkningen... Men det får inte riskera att familjen hamnar på gatan, om du förstår vad jag menar.

jantelagen? Jag förstår över huvud taget inte alls din kommentar?
Mer
6 år 6 månader sedan #979677 av intresserad

Carmen Al Kebab skrev: Vadå det är ju sant? FK och Socialtjänsten ÄR opålitliga... Även jag som har fått diagnosen schizofreni var VÄLDIGT nära att inte få någon inkomst alls från FK.

Allt funkar i h*ns liv, varför vara där och förändra någonting då?

Nu börjar det spåra ur här. Allt fungerar INTE i personens liv! Bara för att hon klarar av att laga middag och tvätta betyda det inte att allt fungerar. Speciellt inte som barnen reagerar och tycker att mamma är konstig, det går inte att prata med mamma, hon tror att jag ljuger (för att det barnet säger inte passar in i fantasierna). Hon polisanmäler vården, FK, Soc i tid och otid för att hon anser de inte gör rätt saker (nämligen hjälper henne mot denna alienkraft som spionerar på henne via dator, mobil och nu senast vågar hon inte få post hemskickad heller för att hon tror det blir fel även den vägen, osv.

Att du haft problem kring ekonomi via FK har inte ett skvatt att göra med det jag skriver om. Du är EN person och vad du har otalt med FK får står för dig. Det har ingen evidens.
Mer
6 år 6 månader sedan #979683 av cecilia76
Googla: avslag försäkringskassan och få en bild av det nya Sverige.
Det är inget engångsfenomen som du säger.
Mer
6 år 6 månader sedan #979684 av Geta
intresserad,

Du får ta kebaben med en nypa salt. Han är negativ till allt och alla inom vården.
Mer
6 år 6 månader sedan #979695 av Nissegossen
Vi som är här är till största delen själva sjuka, kebaben är rätt ny och har ingen distans till sig själv och omgivningen .

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum