Vad vill du bli?

Mer
3 år 3 månader sedan #1313656 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad vill du bli?
Byggare är privat anställda. Undersköterskor är offentligt anställda. Det är nog därför som inkomsterna är olika. Det är sällan som undersköterskor omkommer i jobbet. Det är inte så ovanligt att byggare trillar ner från byggnadsställningar och slår ihjäl sig.
Mer
3 år 3 månader sedan #1313662 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad vill du bli?
Byggjobbare har oförskämt hög lön, inte långt ifrån allmänläkare på vårdcentralerna. En usk har en avsevärt sämre lön, cirka 10.000 kr mindre före skatt. Byggfacket är ett mycket stridsvänligt fack som vet vilken betydelse byggjobbarna har. När det byggs för lite går hela samhället dåligt vilket är en bidragande orsak.
Mer
3 år 3 månader sedan #1313669 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad vill du bli?
Kommer ihåg att PSR var arg på att sopåkare tjänar mer än lärare.
Mer
3 år 3 månader sedan #1313675 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vad vill du bli?
Jag vill bli kemist, fysiker eller psykiater.
Mer
3 år 3 månader sedan #1313676 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Vad vill du bli?
Farsan är byggare och jag tror han tjänar ganska bra. Han tar allafall 450 kr/timme

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1313689 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad vill du bli?
Min far sade till mig, det som fick den ekonomiska vändningen vid depressionen på 30-talet att vända var det faktum att en byggjobbare satte 12 st andra i arbete. Han sade vidare att bankerna lånade ut allt som behövdes till ett bygge inklusive hans egen lön. Därav vände det ekonomiska läget och folk fick jobb och konsumtionen gick upp och folk kunde äta sig mätta.

Numera sätter 1 st byggarbetare 3 st i jobb, till skillnad mot då 12 st

Kan ytterligare säga att på min fars sida var alla murare farfar utbildade alla sina "pojkar" till murare samt att han själv blev byggmästare. Hela släkten blev rik.

För att belysa vilken respekt farfars "pojkar" hade för farfar berättade en kusin för mig, att om de var på lokal och farfar höjde rösten och sade högt ett JA, tystnade alla och lyssnade på vad farfar sade och sorlet återvände så sakteliga.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.