Enkla spartips - kom med förslag.

Mer
4 år 4 dagar sedan #1246700 av Kvark
Om tio år räcker dina pengar till ännu mindre än vad de gör idag.
Vad sparar du på då?
Mer
4 år 4 dagar sedan - 4 år 4 dagar sedan #1246741 av memphis
Ett tips är att klippa klorna på hunden själv. Är man väldigt osäker är det såklart bättre att göra det på salong, men det är egentligen inte så svårt att göra själv.

För det första ska man vara i rätt sinnestillstånd, vilket är lugn och tålmodig. Man väntar tills hunden också är i ett lugnt tillstånd. Man ska inte stressa över hur lång tid det tar.

Sen håller man fast klon i ett läge så man ser ordentligt, med ena handens två fingrar, så att hunden inte kan rycka undan, sen klipper man med den andra handen. Man klipper ytterst lite längst ut på klon, 1, 5 -2 mm bara. Och gör det ofta. Var tredje vecka är lagom när man klipper så lite.
En bra tid att börja klippa hundens klor själv är tre veckor efter att det blivit gjort på salong. Ofta men lite är den bästa metoden, för då klipper man inte för långt, och skadar inte hunden.

Ibland, om klon ändå ser ganska kort ut, klipper jag den bara 1 mm, eller inte alls, utan går vidare till nästa klo. Det viktigaste trots allt är att aldrig klippa för mycket. Hellre lite för lite och göra det lite oftare i stället.

En annan viktig sak i sammanhanget är att ha en riktigt vass tång. Det betyder att man bör byta ut tången med jämna mellanrum. Jag köper lite billigare tänger och byter ut dem årligen, i stället för att köpa en dyr tång som måste lämnas in på slipning. Om man köper en ny tång en gång om året, och använder den var tredje vecka, så har man bara använt den 17 ggr, men det är ändå dags att byta till en vass tång.

När hunden blir äldre, växer klorna långsammare. Då kan var tredje vecka bli för ofta. Man får helt enkelt anpassa sig efter hur snabbt klorna växer. Det kan räcka att se över klorna en gång i månaden/var 6:e vecka beroende på individuella förutsättningar.
Last edit: 4 år 4 dagar sedan by memphis.
Mer
4 år 4 dagar sedan - 4 år 4 dagar sedan #1246761 av Zoidar
Koka pasta, häll pastan i stekpanna och kläck i några ägg. Stek upp och ät med lite grönsaker. 10 kronorsmåltiden.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 4 dagar sedan by Zoidar.
Mer
4 år 4 dagar sedan #1246798 av memphis
Handla mera begagnat. Det är ett spartips. Jag fick en as snygg jeansjacka för 100kr. Kostade nog 1000kr ny. Köpte även en liten korg som hänger på väggen. Hela mitt hem är inrett begagnat. Det har jag sparat 10000-tals kronor på.
Mer
3 år 11 månader sedan #1249958 av björk
**jag har limmat med kontakt lim på
en humidorr skall man då sandpappra för att inte
den genomsyrar aromen på cigarr...

Tror jag köper en stump i vilket fall som helst. Den
försluts dessutom det skall man också ha i
åtanke den vänstra fogas med magnet
det är kardborre själva fäst plattan som i sin
tur är avpassat för en platta som hyser en enhet
Mer
3 år 11 månader sedan #1249981 av Clean
Snatta mat, kläder och gör inbrott för nya möbler och inredning. Jag hittade en teve, DVD och bärbar beställde taxi och körde hem det för 180 kr. Teven var värd 7 000 kr. Bärbara var värd mycket oxå.