Berätta för chefen?

Mer
8 år 1 månad sedan #819738 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Berätta för chefen?
Tänkt på frågan om bra chef. Bortsett om man jobbar inom psykiatrin, så får man räkna med att chefen inte kan något om sjukdomen. Också företagsläkare har skrala kunskaper om schizofreni, eftersom det inträffar så få fall av schizofreni i arbetslivet. Summan av kardemumman svårt att förvänta sig något bra. Mest troligt att man blir sjukare av chefen. Man ser också att bara 15 % med schizofreni jobbar och 75 % har sjukersättning och 10 % studerar.
Mer
8 år 1 månad sedan #819744 av Geta
Svar från Geta i ämnet Berätta för chefen?
Företagshälsovården kopplades in, när jag blev psykotisk på arbetsplatsen.
Kuratorn stod inte på min sida där. Man ska nog inte räkna med att
bli milt behandlad i arbetslivet om man har schizofreni. Idag är jag
glad att jag blev sjukpensionerad, för jag orkade inte med diskrimineringen.
Mer
8 år 1 månad sedan #819747 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Berätta för chefen?
Företagshälsovården är ju finansierad av arbetsgivaren endera direkt eller som inköpt tjänst. I båda fallen är de beroende av arbetsgivaren och går i dennes ärenden. Den är inte oberoende och kan i värsta scenariot vara mycket värre än chefen faktiskt. Kan bli hur tokigt som helst i princip. Idealet vore om man hade en psykiatrisk försvarare som kunde hjälpa en. Facket kan heller inte något om sådana här saker. Själv har man ju ingen trovärdighet, så man är uträknad på förhand.
Mer
8 år 1 månad sedan #819750 av Sockerskorpan
Svar från Sockerskorpan i ämnet Berätta för chefen?
Vad kan chefen göra för att öka chanserna att jobbet fungerar? Jag greppar att det finns fördomar så att sjukdomen inte ska kommuniceras ut till kollegor ser ut att vara ett bra val.
Men sen då? VAD fungerar inte? Är det problem att utföra arbetsuppgifter? Problem i samspel med kollegor? Med kunder? Problem att läsa och följa en arbetsinstruktion? Problem med orken?

Ursäkta tusen frågor. Vill hjälpa en med paranoid schizofreni ut i arbetslivet och försöker förstå problematiken.
Mer
8 år 1 månad sedan #819755 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Berätta för chefen?
Det beror mycket på arbetsgivarens inställning. Vill de bli av dig eller ej. Troligast är att de vill bli kvitt dig för att sjukdomen är ett problem för dem. I USA får man sparken snabbt, men i Sverige går inte det utan processen blir lite mer utdragen i väntan på att de "laddar" dojan. I Sverige kan det bli så plågsamt efter en tid så att sjukersättning framstår som rena lyckan och sparken hade varit humanare. Oftast vill de nog göra arbetslivet otrivsamt för en så man slutar självmant. Billigast för dem så.
Mer
8 år 1 månad sedan #819759 av Sockerskorpan
Svar från Sockerskorpan i ämnet Berätta för chefen?
Ok, och arbetsgivarens problem är att jobbet inte sköts, eller? Den sjuke klarar inte av jobbet? Är det vanligaste orsaken till uppsägning?