Berätta för chefen?

Mer
8 år 1 månad sedan #819764 av idefix
Svar från idefix i ämnet Berätta för chefen?

Sockerskorpan skrev: Ok, och arbetsgivarens problem är att jobbet inte sköts, eller? Den sjuke klarar inte av jobbet? Är det vanligaste orsaken till uppsägning?


Jag kan inte svara för alla, men själv fick jag sparken för att jag inte kunde sköta jobbet. Men på min uppsägning står "uppsagd på grund av arbetsbrist". Vilket nog kan tyckas stämma det också, med lite god vilja.
Mer
8 år 1 månad sedan #819767 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Berätta för chefen?
Det kan bero på diagnosen du har och de vill bli kvitt dig så fort de får reda på det. Det brukar märkas genom att arbetsuppgifter försvinner och man saknar jobb att göra. De gör så för att man skall sluta självmant. Det man skall göra då är att sjukskriva sig ofta för då blir Försäkringskassan inkopplad och då måste de fixa något när man berättar för Försäkringskassan hur det är på jobbet. Jobbar man deltid är det sämre och då vill nog de bli kvitt en ännu mer. Tror inte det beror hur man sköter jobbet, eftersom de vill att man helst inte skall jobba utan sluta.

Mitt bästa råd är att han talar med det fackliga ombudet förtroligt och under sekretess. Han frågar ombudet upplever du att arbetsgivaren vill att jag skall sluta? Tycker du att jag skall fortsätta här eller är det bättre för mig att söka annat jobb?
Mer
8 år 1 månad sedan #819769 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Berätta för chefen?
Det är också jobbigt att jobba under sådana premisser. Du måste vara väldigt vaksam och du får aldrig göra fel. Det gör att du har ett mycket stressande jobb än andra på arbetsplatsen. Du får också vara beredd på påhopp ibland, som har med din sjukdom att göra. Det är att balansera på slak lina över Niagarafallet ungefär. Inget paradis precis utan snarare mer åt helvetet.
Mer
8 år 1 månad sedan #819770 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Berätta för chefen?
Jag blev ofta satt att hjälpa en kille på lagret. Han tog hand om tomma kartonger och annat skräp och pressade ihop det i en container. Ibland svabbade han golv också. Det var ett jobb för en person, så jag gick omkring sysslolös långa stunder. De ville bli av med mig på så sätt, men jag kämpade på. Till slut sades tio personer upp pg a arbetsbrist och jag var en av dem, trots att jag hade 20 års anställning i bagaget.
Mer
8 år 1 månad sedan #819772 av Geta
Svar från Geta i ämnet Berätta för chefen?

Sockerskorpan skrev: Ok, och arbetsgivarens problem är att jobbet inte sköts, eller? Den sjuke klarar inte av jobbet? Är det vanligaste orsaken till uppsägning?


Nej, det behöver inte vara orsaken. Diagnosen schizofreni är som ett rött skynke för
arbetsgivaren. Man ska inte själv säga upp sig. Det är betydligt bättre om man får
sjukersättning och blir pensionerad.
Anhöriga kan ha för stora krav på den sjuke. De vill att han/hon absolut ska arbeta.
Men det är oerhört jobbigt att bli diskriminerad på en arbetsplats.
Mer
8 år 1 månad sedan #819777 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Berätta för chefen?
Sedan är det säkert 10 % av personalen på en arbetsplats, som inte gör särskilt mycket, men eftersom de är friska så kan de inte göra något åt dem. En med schizofreni kan få sjukersättning och det gör att det är lättare att bli kvitt problemet. Jag vet ett fall när en person med schizofreni fick sluta för att han sades inte göra något. Sedan när han slutade fick det anställa en ny, så det var alltså inte sant. Han jobbade heltid om som en fullt frisk. Sådan kan verkligheten vara.