Basinkomst

Mer
6 år 2 månader sedan #1020968 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Basinkomst
Från min fb;

Basinkomst = Medborgarlön
1 tim ·

"PENGAR GÖR OSS DUMMA

Pengar gör oss dumma. Vi gör felaktiga prioriteringar och livsval som baseras på att pengar har en hög betydelse för våra liv. Vilket är en väldigt felaktig slutsats. Det finns mängder av vittnesmål från dödsbäddar som säger oss att våra relationer var det enda som hade något egentligt värde. Så varför värderar vi pengar så högt?

Vårt samhälle har nått långt inom många områden såsom medicin, vetenskap, teknik och utbildning. För mycket av detta har vi den starka drivkraften till pengar att tacka. Men en sak som inte gagnat det allmänna samhällsklimatet är den sociala och mentala fattigdom som pengar skapar.

Så varför är då pengar så viktigt för oss? Pengar är starkt förknippat med trygghet och trygghet är en basal överlevnadsinstinkt. Om vi inte själva kan betala för mat och husrum så kommer familjen att utlämnas till andra människors goda vilja och det är inte alls säkert att de ställer upp på oss, framförallt kan dessa människor själva hamna i en liknande situation där de måste prioritera sig själva framför en annan familj. Utan egna pengar kommer vi följaktligen att riskera att svälta ihjäl. Trygghet är med andra ord den stora stötestenen när det kommer till pengars illusoriska värde.

Ofta hör man att girighet skulle vara en drivkraft, men de allra flesta människor är högst medvetna om att pengar i överflöd inte skänker något annat än korta konsumtionskickar såsom lyxbilar och restaurangbesök. Ett överflöd som dessutom ofta leder till ensamhet eftersom avundsjuka leder till isolering dvs rika som enbart umgås med andra rika för att slippa underförstådd men ofrånkomlig avundsjuka. Många förmögna vittnar även om att vänner och relationer inte kan köpas för pengar. Att pengarna skänkt dem lyx men samtidigt bestulit dem på viktiga vänner.

Vänner och relationer bör alltså prioriteras långt högre än pengar. Men varför låter vi då en vän eller medmänniska leva på fattigdomsgränsen? Varför lägger vi hellre en hand på personens axel och önskar honom lycka till, än att vi faktiskt öppnar plånboken och hjälper personen till en drägligare tillvaro omedelbart. Anledningen till vårt agerande är förmodligen inte primärt missunnsamhet utan snarare att vi är ängsliga för vår egen trygghet. För vad vet vi om vår framtid? Kanske har vi det lika illa inom kort? Och då är det vi som får en hand på axeln och ett lycka till.

Mycket av samhällets sociala problem skulle kunna avhjälpas med ett system som skänker större trygghet för alla individer. Ett system som inte skapar stigmatiserande och utsatta situationer, ett system som motarbetar känslan av värdelöshet för en sysslolös person. Ett system som garanterar trygghet oavsett vad som händer. Först då kan vi få ett samhälle där människor vågar vara generösa med sina pengar. När man vet att allt inte hänger på att man har egna trygghetspengar – utan att samhället ställer upp villkorslöst vid arbetslöshet, sjukdom, depression, utmattning, i svåra sociala situationer eller håglöshet. Vi människor är sköra känslomässiga varelser som tvingas leva i ett okänsligt råkapitalistiskt klimat. Men allt är inte hopplöst, vi kan faktiskt göra någonting åt vårt dilemma.

Idag är pengar mer aktuellt än någonsin för mycket av problemen vi har idag med ohälsa och kriminalitet skulle faktiskt kunna lösas med just pengar. Ja du hörde rätt, pengar i positiv bemärkelse. Det går att skapa ett samhälle med långt mindre fattigdom, misär, utanförskap, kriminalitet och terrorism och detta har många regeringar redan förstått. Det görs försök med att dela ut pengar helt utan motkrav i flertalet länder; Kanada, Finland, Schweiz, Holland och Frankrike. Det kallas för basinkomst eller medborgarlön och är ingen ny idé, basinkomst fanns med på agendan redan på 70-talet med president Nixon, och han hade i sin tur troligen lånat tankarna från Martin Luther King som även han propagerade för medborgarlön. Tyvärr har det dröjt ett halvt sekel för att vår civilisation att förstå uppläggets förtjänster.

När vi inte längre desperat måste sträva efter att bygga upp en trygghet via karriär och övertidsarbete, så kan vi slappna av och välja att leva precis som vi önskar. Vi får dessutom råd att agera mera generöst. Vi känner tryggheten i att vi garanteras en grundsumma pengar oavsett vad som händer och med den vetskapen slutar vi med det tidsslukande jagandet efter pengar. Vi får helt enkelt tid över. När vi vinner tid har vi bättre möjligheter att ge andra tid med resultatet att vi hinner vårda våra relationer bättre, relationerna, det som var det viktigaste av allt.

Om ni vill läsa mer om hur basinkomst fungerar rekommenderar jag Christian Engströms sv.wikipedia.org/wiki/Christian_Engstr öm blogg om basinkomst där det finns både räkneexempel och välgrundade logiska slutsatser. christianengstrom.wordpress.com/ …/bloggserie-om-ba…/ Det finns även bra sidor på Facebook om man söker på basinkomst eller basic income.

Sprid gärna ordet om basinkomst. Ju fler förespråkare denna idé får, desto större blir chansen att vi alla snart existerar i ett tryggare samhälle där alla känner sig värdefulla.

Bloggat av Peter Maack, skribent och copywriter, "
Mer
6 år 2 månader sedan #1021001 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Basinkomst
Jupp. Du blir fast i bidragsberoende.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
6 år 2 månader sedan #1021007 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Basinkomst
Liksom du har jag nu två böcker under mitt namn.
Men jag har endast varit kreatör till böckerna.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
6 år 2 månader sedan #1021011 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Basinkomst
Min största rädsla när ja va tonåring var 45 år av meningslöst zombie löneslaveri precis som mina föräldrar.
Mer
6 år 2 månader sedan #1021013 av Geta
Svar från Geta i ämnet Basinkomst
Men visst är det bra att ha lite erfarenhet av arbetslivet.
Mer
6 år 2 månader sedan #1021021 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Basinkomst
Jag känner då skuld att jag inte gör ett smack. Gör inte ni?

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln