Det är med blandade känslor

Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1222456 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Det är med blandade känslor

Geta skrev: Väldigt välmenande personer vill ta bort schizofrenidiagnosen. De tror att det hjälper som att det är en inbillning.

Det er sågar forskere som går inn for det. Man får døpe det om til "superkraft" i stedet...

Vår skrev: Vad bra att försökte iaf krokus. Cred till dig...

Anledningen till att jag tror det är värt för Modesty att överväga gå tillbaka är att Modesty just nu klarar att jobba 70%.
Om man klarar såpass mkt är det värt att ha utbildning i bagaget tycker jag. Sedan behöver man inte alltid akademisk utbildning, yrkesutbildning kan funka också. Bara man trivs.

Nej, jag förstår inte heller helt Admins resonemang - men vi är ju individuella varelser och har olika tänk och åsikter...

Jeg hadde intet valg annet enn å ta akademisk utdanning, og tross alt var en akademisk karriere langt mer sannsynlig enn en "vanlig" jobb. Visst er det så at det ikke nødvendigvis står så mange jobber klare når man er ferdig. Likevel er alle mine bekjentskaper fra høyere utdanning i relevant fulltidsjobb, bortsett fra meg selv, da selvsagt. Min opponent på masterventilering i Uppsala har jobbet ved et av de større auksjonshusene i mange år nå. Så jobbene finnes tross alt, men ikke for meg. Om det er samfunnsnyttig er en litt annen diskusjon.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1222478 av Nissegossen

Modesty skrev:

Modesty skrev: Försvann det inte en massa inlägg här som jag skrev????

Glöm detta. Jag blandade ihop trådarna.

Nissegossen skrev: Ingen lider längre någon skada då alla blev kickade från Pripps när de valde att satsa på Falken brygeriet i Falkenberg trots att de lade ned det största modernaste bryggeriet i Sverige vågar inte säga Europas, men alla fick gå de andra har gått i pension då jag var yngre än mina arbetskamrater fick på papperet ett betyg om att jag skött mit arbete till allas fulla(!) belåtenhet samt att jag varit en god arbetskamrat

Var du öppen med schizofreni?



Både jag och arbetsgivaren var öppna om min sjukdom. Detta på Jobbet .Nästan alla som visste om att jag var sjuk och varför, jag var naturlig och sade asch, det är en sjukdom mer vad det inte om det, men jag var sjukare än nu och till slut fattade de från läkare som sade att ja..jag inte kunde arbeta då hade jag för all del hoppat ned från min plats en bit över golvet där jag var maskinskötare och inom mig var det 1940 stod på vingen som pilot och styrde min spitfire Från det hus det annars skulle störta rätt på hoppade men fallskärmen vecklade inte ut sig. Kom till en läkare på akuten hade brutit ben i högra foten, tydligen hade jag sagt något fel för han skickade mig därifrån med en elastisk binda och inte ens en käpp att stödja mig på och fick ta vagnen därifrån och ta mig hem bäst jag ville.

Kom hem, kunde inte gå, det gjorde ont så fort jag skulle ta mig någonstans men det kunde varit värre jag hoppade med fötterna först och slog bort en tanke som jag fick om att böja fötterna och låta knäna ta smällen jag var sjuk de fattade det då på jobbet också. Jag var ju människovänlig har aldrig medvetet skadat någon om någon vet med sig att jag skadat någon medvetet eller tror det hör av dig...

Jag har alltid vänt mig inåt mig själv med allt jag burit på. Förutom den tid, en bra tid för mig när jag Briefade med en psykolog genom Svenska Kyrkan det hjälpte på den tiden. Nu har jag förlagt mitt pratande till er, bra med att bli matad tillbaka eller kanske feedbackad?...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222595 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Det är med blandade känslor
Som sagt er alle mine bekjente fra masterutdanningen i relevant fulltidsjobb. Om det er egentlig samfunnsnyttige jobber, kan man alltids debattere. Sikkert er det i alle fall at mastereksamen gir et godt lønnshopp for medielærere i videregående etc. Så det har ikke vært bortkastet for dem.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1222600 av memphis
Ja men visst. Det beror ju helt vad man läser om. Läser man nån liten nisch av litteraturhistoria kan det vara svårt att förvänta sig ett jobb på enbart det. Men kombinerar man det med andra ämnen kan det nog gå bra. Humaniora är väl lite svårare överlag samhällsvetenskapliga ämnen. Om jag hade ett barn skulle jag rekommendera det barnet att läsa juridik. Då får man bra betalt och det är ett intressant jobb. Tyvärr var jag inte så klok själv när jag valde mina kurser. Jag läste litteratur och arkeologi. Orkade dock inte slutföra arkeologi för mina personliga problem och mitt mående började helt ta över. Det föll på några ynka poäng.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by memphis.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222644 av Melody
Lite nyfiken på hur det går för Rymd med sin socionomutbildning. Minns ni henne?

Hur som, kan relatera memphis! Man behöver vara smart när man väljer utbildning. Jag gjorde också så gott jag kunde...men drömmer ibland om att plugga igen...
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1222649 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det är med blandade känslor
Inte så smart att sabba Viska. Admin1 fick mycket extra jobb efter hennes härjningar. Hon lekte spamrobot en natt. Webbhotellet stängde av Viska.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Geta.