Hur formatera o installera Windows 7/8/10 samt Linux?

Mer
5 år 8 månader sedan #1080721 av Admin1
Det går att komma åt Windows från Linux och t.ex kopiera över filer.

Att du inte kan boota till Linux kan bero på att din dator har i BIOSET Secure Boot. För att du skall boota till Linux måste du inaktivera Secure Boot i BIOS:et och också ändra UEFI till Legacy. Det finns en boot manager Refind som gör att man kan välja mellan Linux och Windows vid uppstarten.
Mer
5 år 8 månader sedan #1080817 av Richard
Tack!

Installerade denna;
www.rodsbooks.com/refind/

Men det gjorde ingen skillnad. Secure Boot i BIOS är inaktiverat. Men ska kolla upp det där med UEFI till Legacy senare. Håller på att installera spel, så jag kan inte starta om just nu.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1080835 av Admin1
Anledningen att inte Linux startar är att bootladdaren Grub för Linux är installerad där Secure Boot skyddar. Tar man bort Secure Boot och sätter till Legacy går det att starta Linux, men Grub måste vara installerad. Om du inte har Grub installerad kan du göra det från Linux i efterhand.

Har ett Linux tips för er med gamla datorer. Uppgraderade till Linux Mint 19, men då fungerade grafiken bara på 640X480. Jag tog reda på chipet till grafikkortet och sökte efter drivrutin. Jag hittade namnet som var Unichrome. Gick till Synaptic där man installerar program. Sökte efter Unichrome och hittade en drivrutin, som jag installerade. Bootade om sedan fungerade det med större upplösning.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1081011 av Richard
Nu borde jag aktivera Windows 10, det ger några begränsningar om man inte gör det. Det blir en vattenstämpel nere till höger o det går inte att ändra vissa teman.

Jag har egentligen rätt till en licens på Windows 10, eftersom jag köpte datorn med Windows 8 på, o det fick man gratis uppdatera till först 8.1 o sen till 10. Jag har produktnyckeln någonstans, men var vete tusan... Står på kartongen till datorn, o den vet jag att jag sparat. Men nu var den här kopian av Windows som jag nyss installerat, Windows 10 Pro, o jag har nog bara rätt till en Windows 10 Home-licens. Jag tänker inte installera om skräpet igen, så jag får leva med de där begränsningarna...

EDIT 1: O så har Linux Mint 19 kommit ut, ska man uppdatera det också...

EDIT 2: Fick tips om att produktnyckeln finns i BIOS; www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Fick fram den, det var inte den jag använde när jag installerade denna Windows-kopia. Men som sagt, ej giltig för Win 10 Pro, får ta ett nytt tag o installera om hela Windows-delen till Home. Bara spelen, Diablo 3 o Wargame Red Dragon tar hur lång tid som helst att installera... :roll:
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Richard.
Mer
5 år 8 månader sedan #1081030 av Richard
Jag blir så less...:(
Nu har jag suttit i nästan en vecka o pysslat med uppdatering av datorerna. Linux är det inga problem med. Det går snabbt o smidigt att installera programmen, det är gratis, säkert o översköljs inte med reklam. Dessa program har jag i Linux:

Gimp (ingår)

LibreOffice Base (ingår)
LibreOffice Calc (ingår)
LibreOffice Draw (ingår)
LibreOffice Impress (ingår)
LibreOffice Math (ingår)
LibreOffice Writer (ingår)

VLC Media Player (ingår)
DeaDBeeF
Audacity
Flowblade
OpenShot
Firefox (ingår)
Chrome
TOR Browser

Avogadro


Men detta förbannade Windows... Man har betalat för det, det är inte säkert o översköljs av reklam. Jag har råkat installera fel version av det, o kan därmed inte aktivera det! Min produktnyckel är giltig för Windows 8, o ingick uppgradering till Windows 10. Jag har suttit o installerat alla dessa program under veckan i Windows:

Microsoft Office Word 2007
Microsoft Office Excel 2007
Microsoft Office InfoPath 2007
Microsoft Office OneNote 2007
Microsoft Office Groove 2007
Microsoft Office PowerPoint 2007
Microsoft Office Publisher 2007
Microsoft Office Outlook 2007
Microsoft Office Access 2007
Microsoft Office Picture Manager

Adobe Photoshop CC 2015
Adobe After Effects CC 2015
Adobe Character Animator (Preview)
Adobe Audition CC 2015
Adobe Premiere Pro CC 2015
Adobe Illustrator CC 2015

ImgBurn
Rufus
MP3Gain
Stamp ID3 Tag Editor
Winamp
Freedome VPN
qBittorrent
Firefox
VLC Media Player
CCleaner
WinRAR

GammaScout Toolbox
BIOVIA Draw 2018

Microsoft Flight Simulator X
Wargame Red Dragon
X-Plane

Har förbrukat 85-90% av min månadssurf, från det där förbannade 3! O det går inte snabbt heller! Diablo 3 har jag inte ens installerat, det tar en jäkla tid o får vänta till nästa månad.

Nu är det bara att göra om hela skräpet, för att få rätt version av Windows...
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1081033 av Nissegossen
Har varit ute för det att jag ville lägga in linux på min win 10 dator, men det var installerat ett falsk win 10 men inte på originalhårddisken den har jag och anledningen var att jag utnyttjade ett antivirus program som tog som extra och optimera win 10 som det var programmet kunde jag inte återgå till, men jag kom på efter att en programmerare lagt in både win 8 för det var det som först installerat när han nästa som fått sitt färdigt kom jag på att jag hade en ren kopia av win 8 och på en extern hårddisk som han lagt in sin win10 på ett tidigare datum hade jag en ren kopia på win 10 äkta som är kvar ty jag tror att han har sparat min rena kopia. Jag fick USB minnet stulet från det utrymmen där jag har vagnen han tog det ena minnet och lät det andra vara kvar hade han tagit det andra hade jag inte sagt så mycket, då det var oväsentligt.

I det utrymmet har jag fått mer stulet, han sade när han fått nyckel, han var där för att göra ett projekt till skolan. "städa" det var ju att han gick i gick igenom utrymmet från golv till tak vissa saker tog han och lade från hyllan till underst på golvet han visste ju inte vems det var. Det gjorde att han gömde det och hade kunnat plocka fram det om någon frågat. Eftersom han är son till någon rätt mäktigt här så gjort en vink om honom att personen bör hållas under Argusöga på honom och just därför har jag inte gjo0rt en polis anmälan då jag kan ta det och föräldern tar han i örat på honom och i det vara hård mot honom innan värre händer.

Mitt svar är inte kommit fram vad som hände när jag stänkt av och hade lagt in efter att jag satt safe secure ur spel och lagt i Linux då började en sökning där den gick igenom datorn, i BIOSET börjar räkna på originalet och stannade illegal numbers, därefter datorn helt förstörd det går inte att görs någonting med datorn det vore i så fall att köpa ett nytt win 10 och lägga in det genom minnesenheten man köpt nytt från

Microsoft

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Admin1.