Hur formatera o installera Windows 7/8/10 samt Linux?

Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1081641 av Admin1
För att du skall kunna boota Linux från en USB-sticka eller minne, så måste du skapat en bootbar Linux med ett program. Finns flera t.ex Unetbootin. Helst skall ISO:n också verifieras eller kollas innan dess. Sedan när du startar datorn plocka fram bootmenyn endera F11 eller F12. Välj sedan USB-Minnet att boota från. Ibland blir man tvungen att ändra bootningen med Tab tangenten när Linux Mint menyn syns. Detta finns beskrivet i manualen och sker när grafikkortet inte riktigt fungerar och då skriver man in nomodeset.

Läs här:
linuxmint.com/rel_tara_xfce.php
Solving freezes during the boot sequence
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
Mer
5 år 8 månader sedan #1081650 av Shadow
Du kan antingen installera linux från cd skiva eller usb minne som är minst 3gb.

Finns att ladda ner från deras hemsida.
Om det inte funkar att boota datorn med mediet i så måste du gå in i bios och ändra att den ska starta från cd/dvd eller usb.
Mer
5 år 8 månader sedan #1081652 av rymd
ah, glömde att ni kanske inte pluggar på universitet, som student får man allt gratis
Mer
5 år 8 månader sedan #1081680 av Nissegossen
Bara kom ihåg att allt annat på USB-minnet raderas

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 8 månader sedan #1081686 av Richard
Jag trycker snart in Haldol-tabletter i datorns alla uttag... Den kanske tillfrisknar då... Den startar ändå inte från USB'n!

Så här ser boot-menyn ut:



För övrigt vill jag att rEFInd Boot Manager ska vara andrahandsval, efter USB. Men hur jag än gör så hittar den inget USB?




Ser nu att CD-ROM Boot är Disabled, möjligen kanske det funkar om man sätter den på Enabled.


Det kommer ändå till den här: