Vad får er att kämpa?

Mer
11 år 3 månader sedan #551707 av Fragile80
Svar från Fragile80 i ämnet Vad får er att kämpa?
Bibeln är en saga.
Mer
11 år 3 månader sedan #551714 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad får er att kämpa?
Bibeln går inte att ta bokstavligen.
Mer
11 år 3 månader sedan #551747 av PaceFalm
Svar från PaceFalm i ämnet Vad får er att kämpa?

idefix skrev: Jag läste vad du skrev. Tog några försök då jag har lite problem med koncentrationen, men min tolkning är följande:

Jag tror hellre på den samlade och i mångt och mycket samstämmiga kunskapen bland tusentals vetenskapare, än på en Gud som någon random snubbe på nätet (Du) försöker trycka ner i halsen på Fragile80 med logiska kullerbyttor och brist på källhänvisningar. Låt Fragile80 tro vad hon vill. Vi har religionsfrihet i det här landet, och på det här forumet.

Något vi redan har kommit överens om gång på gång är att vi tycker och tänker olika, och hur illa du än tycker om mina åsikter så har du nog inget annat val än att respektera dem.


Som jag har förklarat jämt och ständigt. Det finns inget inom vetenskapen som motbevisar Guds existens. Jag tror också på vetenskapen, jag har inte påstått något annat, jag är bara otroligt väl medveten om vilka brister det finns inom evolutions teorin samt big bang. Det finns inga stöd för dessa teorier, så jag förstår inte varför du väljer att säga "jag tror hellre på den samlade och i mångt och mycket samstämmiga kunskapen bland tusentals vetenskapare". Inte ens vetenskapsmän är överens om hur evolutionsprocessen är möjlig eller hur den kan ha gått till. 55% av vetenskapsmän är övertygade om att evolutionen har skett. 45% är skeptiska till det.
Och lilla du, jag trycker inte ner en religion i någons hals, jag påpekade bara alla brister som Fragile sade i sitt inlägg och försöker få folk att tro att vetenskapen är religionens fiende. Jag tror på vetenskap, jag är en religiös människa, men vetenskapen har inte alltid rätt, vetenskapen har brister inom många områden bland annat radioaktiv mätning.
Jag har inte sagt åt Fragile att hon inte får tro vad hon vill, sa jag det eller? Jag säger det ännu en gång, jag påpekade bristerna i hennes inlägg. Roligt förresten att ateister hela tiden säger att kristna trycker ner deras religion i halsen på andra, kanske stämmer i vissa fall, men ateister gör likadant när dom påstår att deras religion (ateism) är den enda korrekta och att det finns inget när vi dör. Det är OCKSÅ en religion, men kom inte och påstå att religion inte har vetenskapliga grunder för det vet ni inget om! Det finns tusentals doktorander som är vetenskapsmän som är bibeltroende men dom har samma utbildning som övriga vetenskapsmän.

Vill du dessutom ha källor?

The Young Earth: The Real History of the Earth - past, present and the future (Morris, 2007)
Evolution Exposed (Roger Patterson, 2009)
The Vanishing Proofs of Evolution (Thomas F. Heinze 2005)
Big God vs Big Science (Sardi, 2001)
Scientific Facts in the Bible (Comfort)
Scientific Creationism (Henry M. Morris)
A Closer look at the Evidence (Kleiss, 2003)

Artiklar: www.creationtoday.org/tag/fossil ... pe=article
www.creationtoday.org/tag/evolut ... pe=article
www.creationtoday.org/tag/age-of ... pe=article

OBS! Massa artiklar! Hade ni läst böckerna ovan hade ni insett att ni egentligen inte har en aning om vad ni pratar om. Nu tänker jag inte skriva i den här tråden längre eftersom ni verkar inte ha kunskapen om att kunna kolla på båda sidor av ett mynt och därefter göra egna slutsatser. Det enda ni har "forskat" kring ämnet religion är era fantastiska slutsatser "bibeln är en saga" som ni huller om buller slänger omkring utan några som helst kvalifikationer att påstå sådana saker. Jag har kvalifikationer inom evolution/big bang och läser mycket om dessa ämnena på min fritid när jag inte har skola. Jag har kvalifikationer att påstå vad som enligt mina åsikter och tusentals andra forskare kring ämnet har att säga, vilket är att många forskare inte alls tror på evolutionen för det finns inga grunder eller bevis alls för det.
Har ni ens läst bibeln? Antagligen inte, påstå inte att det är en saga då. Det är en bra bok.

Här är ett citat från en av våra mest inflytelserika vetenskapsmän. Även han trodde på Gud, Albert Einstein:

"When I read the Bhagavad-Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous." Albert Einstein

Att dessutom tro på världen, men inte den som skapade världens, är som att tro på en dator, men inte den som skapade datorn.
Mer
11 år 3 månader sedan #551749 av krokus
Svar från krokus i ämnet Vad får er att kämpa?
Håller med Fragile, Bibeln är en saga, precis som trilogin om Härskarringen!

Seriöst alltså, det finns de som tycker att trilogin om Härskarringen är som en Bibel och att Tolkien är som en gud eller profet. Det kanske låter konstigt, men de tolkar Härskarringentrilogin som en skapelseberättelse, precis som andra tolkar Bibeln och Koranen. Skapelseberättelse!
Mer
11 år 3 månader sedan #551782 av Ready
Svar från Ready i ämnet Vad får er att kämpa?
Jag tycker att debatten om gud och religion i denna tråden är intressant.
Mer
11 år 3 månader sedan #551794 av Ready
Svar från Ready i ämnet Vad får er att kämpa?
En aspekt av det hela är följande. Om vi antar att gud finns, varför ska vi respektera en gud som skapat så mycket ondska här på jorden?