Statuslista

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
13 år 5 månader sedan #344847 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Statuslista

maktlös skrev: Ogillar att statusindela sjukdomar. Behovsindelning kanske skulle ge ett mer intressant resultat.

Det kan man tycka. Men det är en realitet, folk graderar olika sjukdomar olika. Bara för att ordet "status" inte ger några positiva assissar betyder inte att det inte finns.
Tyvärr måste man benämna saker vid sitt rätta namn. Allting annat är hyckleri och dubbelmoral.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
13 år 5 månader sedan #344849 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Statuslista

Geta skrev: Geriatrik har låg status men vi har i regel större behov av sjukvård och omvårdnad ju äldre vi blir.

Det är sant. Åldersrelaterade sjukdomar har extremt låg status. Det handlar om att vi är så åldersfixerade i vårt land. Det är nästan så det är straffbart att ha fyllt 50.
Behovet av vård ökar med ökande ålder. Men kvalitéen på vården blir sämre än för yngre människor. Jag har sett båda mina föräldrar dö under förnedrande omständigheter.
Äldre hamnar oftast på överfulla medicinavdelningar, de ligger i korridorer, i sköljrum, i matsalar, i omklädningsrum utan möjlighet att meddela sig om man börjar må sämre. Äldre ligger och dör i dessa utrymmen.
Hur man behandlar de äldre är ett kvalitetsmärke för samhället.
Sverige har minst antal vårdplatser per invånare av Europas samtliga länder. Vi har bara hälften så många vårdplatser mot genomsnittsantalet.
Mer
13 år 5 månader sedan #344851 av Kutenai
Svar från Kutenai i ämnet Statuslista
Aspergers syndrom har väl relativt hög status. Min psykolog sa till mig att personer med Aspergers syndrom har en begåvning som antingen är normal eller hög. Det låter ju som ett ganska fint drag tycker jag. Efter vad jag har läst så ses Albert Einstein som en eventuell kandidat för att ha haft Aspergers syndrom och jag kan tänka mig att flera andra, kända vetenskapsmän också kan ha haft diagnosen.
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
13 år 5 månader sedan #344866 av trance
Svar från trance i ämnet Statuslista
sjukdomar som har med underliv och tarmar och sånt att göra har låg status, medan det som är högre upp på kroppen (hjärtat, huvudet osv) har högre status. det är en "vackrare" smärta att få hjärtinfarkt än att ha urinvägsinfektion t.ex.
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
13 år 5 månader sedan #344867 av trance
Svar från trance i ämnet Statuslista
det är en vanlig missuppfattning att människor med asperger skulle vara mer begåvade än andra. så är det inte, däremot KAN de ju vara det. men bara för att man har s.k. specialintressen betyder det ju inte att man är mer begåvad i det man håller på med. hur stor "begåvning" behövs egentligen för att kunna samla på frimärken eller räkna tåg? ja ni fattar...

det finns missuppfattningar om alla diagnoser. många tror att borderline är detsamma som att ha stor förståelse för starka känslor och därmed kunna vara uttrycksfull, passionerad och inkännande. det kan stämma, men jag känner och har träffat många bordisar som jag ärligt talat inte kan säga har nåt vidare känsloliv alls (hur man nu kan få den diagnosen alls isåfall, men det är ju upp till läkaren) och frågar man dem hur de mår upprepar de bara ett och samma ord gång på gång: "ångest". hur jävla uttrycksfullt och verbalt är det egentligen? det är motsatsen till uttrycksfull och det är motsatsen till verbalt.

människor med schizofreni brukar anses ha nån slags "mystisk" högre kontakt med det undermedvetna som "vanliga" människor saknar. lite som profeter och helgon, typ Jeanne d'arc eller moses. de hör röster/har vanföreställningar och det är ett "tecken" på att deras psyken är mer öppna, toleranta, insiktsfulla för t.ex. drömtydning och "inre sanningar" och annat.

det är ju bullshit det också. jag menar visst, det KAN vara så, men även helt friska/odiagnosticerade personer kan ju lika gärna ha den förbindelsen med sitt undermedvetna.

de sade ju också i programmet att idag finns det diagnos på väldigt mycket som tidigare ansågs vara helt naturligt, som starka sorgereaktioner eller olika slags ångest, sånt som tillhör livet och som inte är "sjukt", bara jobbigt och ibland outhärdligt.
Mer
13 år 5 månader sedan #344871 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Statuslista
Trance, mmm. Intressant skrivet. :tummenupp Tycker det var bra och ärligt beskrivet.


Det där med A.S...jag har läst att man då kan ha lägre begåvning i vissa områden.
Eller också en mycket ojämn begåvning, precis som vid ADHD.
Så så jättehemskmassa-smarta "behöver" A.S alltså inte nödvändigtvis vara. Inte alls.
Medel-begåvningen (IQ) efter WAIS-tester kan hamna på normal - trots special-intressen och annat. För att resultaten i de olika delmomenten drar så mycket åt olika håll.
Man har ibland gett patienter en stapeldiagram (efter WAIS-testerna) där patienten själv ser var någonstans 'svagheterna' syns extra mycket - eftersom det kan vara bra att veta även själv också VAR man (mer exakt) kan behöva mer hjälp och stöd.

Länk om WAIS: sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_A ... ence_Scale