Nya moderater, gamla soppkök

Mer
12 år 1 månad sedan #469918 av Isa-Alise
Större klyftor

Bilden på kön vid soppköket utanför S:ta Clara kyrka i Stockholm gör ont i magen. Den togs av Henrik Westman. I onsdags laddade han upp den på Facebook och nu sprids den som en löpeld på nätet. En ögonblicksbild av ett annat Sverige. Ett land de flesta av oss inte trodde vi lever i. Men det gör vi.

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

Mer
12 år 1 månad sedan #469920 av Isa-Alise
Har du behövt besöka ett soppkök någon gång, eller känner du någon annan som gjort det? Jag känner flera personer som regelbundet använder soppköket för att få mat i magen då pengarna inte räcker månaden ut.
Mer
12 år 1 månad sedan #469921 av ensamflickan
Även jag har sett den på fb. Första gången den dök upp blev jag väldigt beklämd. Är detta verkligen Sverige 2012? Så frukansvärt sorgligt.
Mer
12 år 1 månad sedan #469938 av zoegas
Som att människor väljer den miljö de föds och växer upp i. Skitskolorna i Malmö till exempel. Bara hälften av eleverna går ut med godkända betyg. Vilket leder till ett liv av bidragsberoende och kriminalitet. Är de människorna dummare än de i Djursholm? Det är du som är dum i huvudet PSR. Ovanstående bild är ett samhällsproblem, inte ett människoproblem.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 1 månad sedan #469943 av Nissegossen
Jag har haft tankarna på, att om jag fick på något sätt pengar, som var så tilltagna att det gick att finansiera det, köpa en skåpbil med dragkrok och på den koppla en utav militärens gamla kokvagnar och åka ut och ställa upp den i ytterområdena där folk som inte har någonting, kunde få mat. Jag skulle själv delta i detta och gå in för det med hull och hår och helst vill jag kunna finansiera verksamheten helt på egen hand. Detta för att det är bäst så, för att då har man den totala friheten att bestämma helt själv.

Om någon organisation nappade skulle jag inte tveka utan ställa upp!

Jag har varit i Johanneskyrkan i Göteborg och prata med dem som står för det om att få hjälpa till, för mat kan jag laga, bara jag får göra som hemma, sitta och laga mat. Till en person eller till 25 st det spelar ingen roll, tror mig om att kunna laga mat till rätt så många.

Dock är det lång resväg dit med buss och spårvagn och jag har ju mitt "jobb" på viska att sköta om och jag har negativa symptom som gör att de exekutiva funktionerna är starkt åsidosatta så jag kommer helt enkelt mig inte för att åka dit och aktivt deltaga där under dagtid. Det ligger visserligen i en äldre del av stan och jag bor i utkanterna åt andra hållet, så det är i alla fall en timmes resväg dit och en timme hem.

Detta med soppköks tankarna har jag haft i många år och man behöver bara se sig om i vardagen, för det finns många runt ikring inte bara i ytterområdena som är fattiga, även som jag kan se i vardagen.

Som jag, jag satt och ordnade med packningen av matvarorna jag handlat i butiken jag brukar gå till och ser jag någon be kassörskan lägga undan en vara för att pengarna inte räcker, så ställer jag upp om jag har pengar och lägger utan tvekan det som fattas.

Men det, får man göra med fingertoppskänsla för en del människor gillar kanske inte det att man lägger sig i deras liv. Jag såg en mamma tillsammans med sin dotter betala i kassan och det hon köpte var enbart en burk fiskbullar som dottern fick ta när de skulle gå och mamman strök sin dotter över håret i en kärleksfull gest. Jag nästan bet mig i tungan och var på väg att resa på mig och gå ut för att prata med mamman och hade god lust att ta en kundvagn och ta med båda på en inköpsrunda i butiken och själv betala för det.

Jag fick stoppa mig, för att just då, kände jag att jag inte skulle ta och röra i det, utan hon gick och en minut senare ångrade jag att jag inte sade något och det grämer mig just nu, att jag i alla fall inte tog tag i det.

Men som sagt var, för många är detta en känslig fråga och man skall inte bara knalla in i en människas liv, det är en ren integritetsfråga!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #469945 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nya moderater, gamla soppkök
Är inte bilden i Aftonbladet arrangerad och propaganda?