Nya moderater, gamla soppkök

Mer
12 år 1 månad sedan #469958 av zoegas
Det är lite hur man prioriterar om man står i en sådan kö. På bilden står det en kille med en väldigt dyr Adidas dunjacka. Man har rätt till socialbidrag och det är hyra+elräkning och 3800 kronor i månaden. Men använder man pengarna till att ladda ner appar istället för att köpa mat så..

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 1 månad sedan #469959 av Nissegossen
Propaganda Geta? visst, om det är propaganda att folk inte har pengar i Sverige, ja, då hade jag hållit med dig, men Geta, verkligheten för många är dessvärre, är faktiskt att det ligger till på det viset!

Den som är utan pengar och bostad och inte har någonting, håller sig rena och har på sig kläder som inte sticker ut. Detta för att de skäms, men de lider fullt klart och har ingenting, inte ens en plats att sova på och vet inte varifrån de skall få nästa måltid.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #469960 av zoegas
Jag gick förbi en kille igår. Han satt på marken med en pappersmugg med mynt i framför sig. Han plockade upp ett paket cigg och tände en. Det fick mig att fundera. Visst är det en rättighet att röka. Men ska man lägga en tusenlapp i månaden på sådant om man inte har tak över huvudet? Det är inte lätt att ta tag i sitt liv om man är utslagen. Men de flesta har det nog värre än vad de behöver ha det.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 1 månad sedan #469961 av Isa-Alise
Det är många tragedier bakom soppkökskön. En av mina vänner har nyligen blivit hemlös efter förlust av arbete + psykisk sjukdom + missbruk. Äter mat på soppköken för att överleva. Men hon är för stolt för att ta emot pengar från mig eller andra vänner. Hon överlever dag från dag och gör vad hon kan för att bevara sin självaktning.
Mer
12 år 1 månad sedan #469962 av Nissegossen

zoegas skrev: Det är lite hur man prioriterar om man står i en sådan kö. På bilden står det en kille med en väldigt dyr Adidas dunjacka. Man har rätt till socialbidrag och det är hyra+elräkning och 3800 kronor i månaden. Men använder man pengarna till att ladda ner appar istället för att köpa mat så..



zoegas, om du står i skuld och har kronofogden på dig, så är det dessvärre så, att de drar fodringarna först och de tar i princip allt om jag förstått rätt. Du får inte ens pengar från de sociala myndigheterna till det nödvändigaste om du har skulder, kronofogden tar allt, tills du blir vräkt och hur fan skall du få någonstans att bo då?
Var skall du få maten ifrån? Kan ju säga att jag har sett det på lite närmare håll, för att kunna undgå att veta hur det ligger till.

Din tro på det sociala härstammar nog ifrån förra århundradet! Du får ingenting om du blir utförsäkrad och inte kan ta ett jobb och det sociala innebär ingen lösning om de inte kan hjälpa dig med en avbetalningsplan. Kan du inte ställa upp på allt som de kräver, får du ingenting någonstans ifrån.

Det är kärvt i djungeln idag!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #469963 av Isa-Alise
Det finns tjejer med psykisk sjukdom som ställer upp med sexuella tjänster fastän de inte vill för att få ett paket cigaretter i slutet av månaden när pengarna är slut. Nikotinberoende måste vara oerhört svårt att bryta.