KBT löser inte allas problem (Svd)

Mer
11 år 4 månader sedan #542956 av Geta
www.svd.se/opinion/brannpunkt/kb ... 757988.svd
Alla kan inte gå i samma skor. Det är fantasilöst att ge KBT till de flesta med psykisk ohälsa.
Mer
11 år 4 månader sedan #542978 av Nissegossen
Det är inte alltid en viss behandlingsform behövs, kanske det att få prata med en psykolog och få bolla sina tankar med en utbildad psykolog, kan ge precis lika mycket som en speciell terapi form.
Det kanske inte ens behövs en utbildad psykolog, utan en människa med förmågan att se den specifika människan i lyhördheten i ett samtal, kan vara precis lika bra. Det att få tala om allt och ingenting med en människa som är en van lyssnare, kan ge mer än en person utbildad på speciella tekniker, inom det psykosociala området.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #542985 av Guest
Svar från Guest i ämnet KBT löser inte allas problem (Svd)
I det här fallet Nissegossen så tycker jag som dig. Har en SS som jag brukar ventilera sig hos och en psykoterapeut. Får ut mer av SS fast hon inte är utbildad som, kurator psykoterapeut eller nåt. Men hon lyssnar på mig och faktiskt kommer med respons. Men å andra sidan har vi haft kontakt under 5 års tid så hon känner ju mig en hel del.
Mer
11 år 4 månader sedan #542992 av Nissegossen
Jag hade en utbildad psykolog, som samtalskontakt i en 5-6 år, som jag gick till för ett samtal i veckan. Det faktum att det var inte en speciell behandlingsform, som hon utgick ifrån utan hon och jag samtalade och jag fick ventilerat mina tankar med henne. Det var mycket värt bara det att hon gav mig sin tid och vi hade många och bra samtal om precis vad som helst.

Dock i början av 80-talet gick jag till en psykolog, som var anställd som vikarie under sommarsemestern på sjukhuset och han tog mig på timtid, alltså varade vår kontakt långt in på hösten och när vi skulle avsluta sade han till mig; tala inte om dina tankar för någon, inte ens om han är utbildad psykolog, utan se först på den människan om han kan ta det. Jag hade mycket djupa tankar på den tiden och vägde mina ord på guldvåg, innan jag yttrade mig.

Det var några kristna jag umgicks med i domkyrkoförsamlingen i Göteborg och de sade; vi är glada för att få höra din röst...

Numera tar jag det eviga inre samtalet som också finns där inom mig, bättre än vad jag kunde på den tiden. Det är ett inre samtal och den inre dialogen, borde jag ha en pendang till i det yttre livet, bara för att få luftat det jag har inom mig med en medmänniska. Saknar faktiskt det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #542993 av skord

Geta skrev: www.svd.se/opinion/brannpunkt/kbt-loser-...-problem_7757988.svd
Alla kan inte gå i samma skor. Det är fantasilöst att ge KBT till de flesta med psykisk ohälsa.


Det är ganska fantasilöst att ge antipsykotika till psykotiska patienter. Men det hjälper nästan alla.

KBT är tufft att gå genom, ingen vill väl det egentligen. Men det hjälper nästan alla.
Mer
11 år 4 månader sedan #543002 av Nissegossen
skord,

Det finns många sorters både, antipsykotika, neuroleptika och andra psykofarma och inte bara en sort! Alla blir inte bra på samma medicin, precis som att KBT inte passar alla människor.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum