KBT löser inte allas problem (Svd)

  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #543022 av Guest
Svar från Guest i ämnet KBT löser inte allas problem (Svd)

Geta skrev: Kompromiss.....



Ok!
Mer
11 år 4 månader sedan #543224 av Admin1
KBT är den psykoterapi som har bäst effekt vid schizofreni, men symptomen minskar bara med 30-50 % och man får inget skydd mot återfall i psykos. Det positiva med KBT är att det är en billig psykoterapi med ett 10-tal besök enbart och tar man gruppbehandling blir det ännu billigare. Ett besök hos en psykoterapeut kostar nog 800 kr per besök om man betalar själv, så det är ingen billig terapi om den är långvarig. Psykoterapi har också biverkningar och just biverkningarna av psykoterapi är otillräckligt undersökt. I SBU:s tidning som finns som pdf-fil finns en artikel om biverkningar av psykoterapi, som heter Psykologisk behandling:

weblisher.sbu.se/120304/
Mer
11 år 4 månader sedan #543258 av skord

Nissegossen skrev: skord, jag vill inte gå i polemik med dig. jag nöjer mig med att säga, att vi kan komma överens om att vi tycker olika. Sedan har jag full respekt för dig.

Självklart detsamma Nissegossen! Svarar ofta fåordigt, vilket gör att hela bilden kanske inte kommer med. Men det får vara så nu. :)
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #543526 av Guest
Svar från Guest i ämnet KBT löser inte allas problem (Svd)

Admin1 skrev: KBT är den psykoterapi som har bäst effekt vid schizofreni, men symptomen minskar bara med 30-50 % och man får inget skydd mot återfall i psykos. Det positiva med KBT är att det är en billig psykoterapi med ett 10-tal besök enbart och tar man gruppbehandling blir det ännu billigare. Ett besök hos en psykoterapeut kostar nog 800 kr per besök om man betalar själv, så det är ingen billig terapi om den är långvarig. Psykoterapi har också biverkningar och just biverkningarna av psykoterapi är otillräckligt undersökt. I SBU:s tidning som finns som pdf-fil finns en artikel om biverkningar av psykoterapi, som heter Psykologisk behandling:

weblisher.sbu.se/120304/


Om symtomen minskar med 30-50 % är väl oerhört mycket och inte "bara" som du skriver. Det är ju enormt om hälften med sjukdomen skulle bli av med symtomen.
Mer
11 år 4 månader sedan #543574 av Admin1
Hos en individ minskar symptomen i genomsnitt med 30-50 %, men 50-70 % av symptomen är kvar, så det är inget undermedel.
Mer
11 år 4 månader sedan #543736 av malin71
För mig fungerade inte KBT alls så bra. Jag blev bara sämre och sämre av det men som sagt det är ju så olika från person till person...

Nu har jag psykodynamisk terapi eftersom jag har mycket PTSD symptom och behöver dra fram olika trauman för att sedan läka dem allt eftersom. Fungerar väl bra men otroligt svårt och jobbigt.