Förändring är lösningen vid psykisk ohälsa (Dagens samhälle)

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
3 år 4 månader sedan #1301969 av Geta
Så går det till i en riktigt dysfunktionell familj.
Mer
3 år 4 månader sedan #1301971 av krokus
Amandara,
Jag tycker det var bra skrivet av dig. Däremot skulle jag vilja lägga till att konditionen och muskler brukar bli sämre med åren. Att därmed jämföra sig själv när man är 50+, med hur man var i 20-årsåldern, är ofta dumt.
Mer
3 år 4 månader sedan #1301972 av Cosmos
Mycket fin text, Amandara. Jag känner igen mig i mycket. Att sakna den man var både psykiskt och fysiskt, längtan efter tillhörighet och att vara nöjd med läget. Själv deppar jag ibland över att livet inte blev som jag hoppats, men det finns ingen tid för självömkan. Då är man farligt nära att bli bitter och det är den mest destruktiva känslan av dem alla. Jag har sett dem som har gått under och t o m dött p g a bitterhet.

Jag lider av att inte kunna aktivera mig fysiskt. Det är mycket som inte stämmer när det handlar om rörelse. Bär också på en stor övervikt och behöver gå ner åtminstone 20 kg för att det ska fungera och inte bara plåga sig igenom. Psykiskt sett är jag i ett mycket bättre skick, så bra jag kan begära.

Jag lever igenom mina dagar med jämnmod. Det händer inte så mycket men jag är nöjd med det jag orkar med.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1301975 av Pimed

Cosmos skrev: Det spelar ingen roll om du vill ha ett "intellektuellt stimulerande svar"Pimed. Om jag svarar seriöst så får jag bara höra att jag har plagierat fakta från någon obskyr sida eller bok. Svarar jag på ett icke-intellektuellt sätt så kan jag ingenting. Det där brukar kallas för dubbelbindning, hur man än svarar svarar man fel och är typiskt att bli utsatt för från individer med personlighetsstörningar.

Jag vill dig inget illa, du har nog med problem, men uppför dig som en vuxen människa någon gång!


Tack för dina kloka insikter och råd. Jag har svårt att vara vuxen. Jag vet. Många tycker samma sak. Men jag började knarka tidigt och då slutar hjärnan att utvecklas och det här är där jag brister. Du har rätt.

Jag tror alltid det värsta om folk därför slänger jag skit. Det blir för mycket. Jag blir dränkt i det. Men just nu är bara så himla ledsen. För jag gillar verkligen dig och jag vill inte veta om du ljugit eller inte. Du är en bra och fin människa ändå. Bryr dig inte om mej. Jag klarar mej. Jag får bara vara ledsen det går över. Bara jag får sova ikväll.

Sedan tycker det är så jävla bra gjort att du avslutade din utbildning och gav inte upp. Det är extremt imponerande. Dom flesta av oss skulle inte klarat det!
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
3 år 4 månader sedan #1301977 av Geta
Pimed vänder på en femöring. Tänk att leva i en familj, där det går till så.
Mer
3 år 4 månader sedan #1301979 av Amandara
Jo det är sant krokus. Alla blir vi äldre och jag är ju 50+ och börjar påverkas av tidens tand. Vad jag vet är minskningen av styrka vid ökad ålder mer än vad kontitionssänkningen - vid bibehållen aktivitetsnivå - är. Men jag är en person som haft låg nivå på konditionsträning i decennier så det påverkas mer av det än av tidens tand. Men när det gäller styrka är det en tydlig försämring ju äldre man blir.