Omröstning: Har Breivik schizofreni?

Mer
11 år 8 månader sedan #513214 av Tikki
Så skrev jag här för tio veckor sen.;
"Jag anser att han är frisk men skadad.
Förutom uppenbara empatiproblem tror jag han har atypisk autism och narcissistiska problem."


Jag röstade på narcissist för jag tycker det är det mest utmärkande draget.
Men han kanske inte uppfyller kriterierna helt.
Schizofreni ser jag som helt uteslutet.
Det gör alla som träffat honom också, utom de två första läkarna.
Vanföreställningssyndrom tror jag inte heller.
För en person med en sån världsbild är konspirationsteorier inget konstigt.
Han ligger helt klart nära psykopat men jag tror inte han är det helt pga hans förmåga att bli så rörd att han gråter.
Annan p-störning kan ju stämma om han inte uppfyller kriterierna för tex narcissism. (P-störning UNS)
Jag tror inte han har Aspergers heller.
Han verkar ha för lätt med kontakter med tex advokaterna.
Han verkar inte heller ha svårt för ögonkontakt, vilket i och för sig inte är ett diagnoskriterie.
Atypisk autism verkar troligt.

Prof Tikki tror;
Atypisk autism
Personlighetsstörning UNS
Nära att uppfylla kriterierna för narcissism och psykopati.
:hjärta
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 8 månader sedan #513215 av Jocke
Jajjamän, detta låter fullt rimligt i mina öron!

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 8 månader sedan #513216 av Geta
Psykiatern Johan Cullberg sa att Breivik var ett skadat barn vid treårs-ålder. Då hade han kontakt med barnpsykiatrin, men det förhindrades att han skulle ha fortsatt kontakt med barnpsykiatrin.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 8 månader sedan #513218 av Jocke
Kan man då säga, att det är samhällets fel, att Breivik inte fick tillräcklig vård. Är Breiviks handling kontentan av samhällets behandling av honom? Ska vi då straffa honom för samhällets bristande ansvar kring honom. Såg på nyheterna ikväll, att en kvinna som misshandlades i en fosterhemsfamilj, inte får sin sak prövad av en nämnd förrän tidigast i januari, till saken hör att hon är döende i cancer, och kanske hinner dö innan hon får sina pengar? Det är dessutom så att det var regeringen som stoppade hennes framställan om ett tidigarelagt beslut kring denna frågan. Ja, med detta vill jag fråga vem som egentligen bär ansvaret för varje enskild människas liv och handling?

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 8 månader sedan #513219 av Geta
Det är säkert för sent med Breivik. Det man kan lära sig av de här tragiska händelserna är att små barns tillvaro måste skyddas.
Mer
11 år 8 månader sedan #513220 av Bitte
Han började nästan gråta när dom spelade upp musiken till hans manifest. Det var den enda gången han blev berörd. :tänk