Omröstning: Har Breivik schizofreni?

Mer
10 år 3 veckor sedan #659496 av Admin1
Jag tycker att om Brevik hade autism så borde det framkommit i de grundliga psykiatriska undersökningarna. Men jag tror att det finns personer som är psykiskt sett friska men de har problem med tänkandet i vissa avseenden, samtidigt som de saknar förmåga att upptäcka själva att de tänker fel. Jag har träffat sådana personer och jag tror att Brevik kan vara den typen dvs lite halvgalen men inte formellt galen.

Personer med autism brukar ofta ha många psykiatriska diagnoser, men Brevik saknade sådana tilläggsdiagnoser.
Mer
10 år 3 veckor sedan #659498 av MsTibbs
Narcissist. Han tog ju massa bilder på sig själv i egenkomponerade uniformer tex.
Mer
10 år 3 veckor sedan #659512 av Geta
Ett visst mått av autism måste han ha.
Mer
10 år 3 veckor sedan #659517 av björk
ja han e inte psykopat inte schizofren... kanske fd asperger vet egentligen ej om de heter så fortfarande :?: :?:
Mer
10 år 3 veckor sedan #659618 av Cosmos

MsTibbs skrev: Narcissist. Han tog ju massa bilder på sig själv i egenkomponerade uniformer tex.

Mina erfarenheter bekräftar den självupptagna personen som typisk Asperger. De har svårt att prata om annat och andra än sig själva.

Att ta en massa bilder av sig själv är väl inte typiskt för just narcissistisk personlighetsstörning? Tänk på Instagram och selfies, eller vad det heter. Vi lever i en väldigt egofixerad tid.

Men personer med Asperger är inte upptagna av sig själva på detta vis. De kan inte leva sig in i andra människors tankar och känslor. Enligt ny forskning så har en Aspergerperson brist på spegelneuroner

Dessutom, jag har aldrig träffat en Aspergerperson som inte har mer eller mindre nertryckta aggressioner. När de utsätts för stress och motgångar så brukar de ibland blixtra till i ett ursinnigt utbrott. Det är då de kan bli farliga.

Breivik är ett skolexempel på en urflippad Aspergerperson.
Mer
10 år 3 veckor sedan #659627 av Admin1
Min erfarenhet är att de med autism med något mer nedsatt begåvning är mer egoistiska och självcentrerade än vad en med Aspergers är. De med Aspergers har ju normal begåvning. Man kan faktiskt vara hyfsat konstig om man har nedsatt begåvning och mycket värre än en med schizofreni.

Samtidigt kan en med nedsatt begåvning vara duktig på vissa saker, så det verkar finnas en stor variation i begåvningen inom samma person. Det man verkar ha stora problem med är att omsätta tanke i handling, vilket gör att de behöver en hel del hjälp. Ofta inser de inte att de behöver hjälp utan de tror själva att de klarar allt själv. Deras problem tillskriver de ofta att det beror på att de gått särskola. Hade de gått vanlig skola hade deras liv varit normalt tror de ofta.