Försämrad intelligens

Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1139486 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Försämrad intelligens

Geta skrev: Varför inte lägga dina saker på samma plats hela tiden. Då behöver du inte leta. Tvivlar på att din intelligens håller på att försämras. Den är nog ganska stabil, om du inte håller på att bli dement.


Jag förbjöd min mor att röra på mitt skrivbord och jag har ju röra ovanpå, men när mor städar hittar jag ingenting jag hade där. Trots röran visste jag varenda sak som låg där var det låg och hittar genast vad jag söker

Det är samma sak i min lägenhet idag. Något som ligger där vet jag exakt vad grejerna ligger och de ligger där av anledning, så rör ej

Förr när jag rökte och någon annan också rökte tog folk tändaren där den låg, men lade inte tillbaka den till samma ställe där de tog den ifrån det när en sak liknande, det morsan gjorde ,jag blir tokig till slut när folk utmärker sig med det

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Nissegossen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 1 månad sedan #1139501 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Försämrad intelligens
"Nackdelar med perspektivet

Perspektivet fokuserar mycket på just tankar och det är då lätt att man försummar beteenden och känslor. Bara för att man tänker rätt så betyder det inte att man handlar rätt. Ofta gör människor som tänker smarta tankar dumma saker och det gör dem för att vi även styrs av känslor. Man glömmer lätt bort att känslor och beteenden skapar tankar det är inte bara tankar som skapar beteenden och känslor.

Den kognitiva psykologin beskriver det mänskliga tänkandet nästan som om det vore en kod i en dator. Vi är inte så enkla som maskinerna vi skapat, människan är mer komplex. När vi försöker förenkla bilden av en tanke till ett schema som vi kan läsa ut så skapar vi en falsk bild av verkligheten.

Mycket forskning tyder på att deprimerade personer har en mer realistisk bild av verkligheten än vi andra ”icke sjuka”. Är det verkligen sjukt att tänka realistiskt? Ska vi verkligen försöka förvränga människors världsbilder bara för att få en individ att må bättre? Vore det inte bättre att försöka förändra världen så att den faktiskt blir bättre?"

Jag tror tvärtom att känslor styr vår kognitiva beteende, logik och koncentration blir nog skarpare när våra känslor sätter igång att spinna igång ett tankemönster?

Vem tänker bäst hen som sitter på en torn och mediterar eller den som fungerar i en social miljö?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 1 månad sedan #1139505 av Geta
Svar från Geta i ämnet Försämrad intelligens
Min psykoterapeut sa att jag var en enkel människa.
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 1 månad sedan #1139533 av RainDrops
Svar från RainDrops i ämnet Försämrad intelligens
Jag önskar jag vore enkel!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 1 månad sedan #1139544 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Försämrad intelligens
lattattlara.com/psykologiska-perspektiv/kognitivt-perspektiv/

Det här verkar vara en bra sida om kognitiv psykologi?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 1 månad sedan #1139580 av wasp
Svar från wasp i ämnet Försämrad intelligens
Har fått sämre intelligens ja, men kan fortfarande räkna ut att 3x3=9, eller 3^2=9. Pluttifikationstabellen (som Pippi Långstrump sa) och kvadreringsregeln sitter kvar i minnet.