Försämrad intelligens

Mer
6 år 7 månader sedan #965641 av koi
Svar från koi i ämnet Försämrad intelligens
Jag var kvicktänkt och hittade oväntade lösningar på de flesta problem. Innan psykosen. Sen direkt efter psykosen kunde jag inte ens koka makaroner. Idag kan jag laga mat igen. Men är mer trögtänkt. Än innan psykosen. Har svårt att läsa lång text bla.
Mer
6 år 7 månader sedan #965643 av Gardenia
Svar från Gardenia i ämnet Försämrad intelligens
Ja, det är jobbigt när man känner sig plötsligt mer trögtänkt. Även i sociala sammanhang. Men det kanske kommer tillbaka!
Mer
6 år 7 månader sedan #965718 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Försämrad intelligens
IQ kan sjunka med 10 enheter efter schizofreni, men kanske inte om man får schizofreni efter 40 års ålder. Kognitiva problem kan komma år före första psykosen och då försämra studie eller arbetsförmåga. Kognitionen kan förbättras med 50 % av motion. Problemen med negativa och kognitiva symptom kan vara så besvärande att det inte går att arbeta.
Läs mer här:
www.viska.se/sjalvhjalp/2239-daligt-minn...ncentrationsfoermaga
Mer
6 år 7 månader sedan #965752 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Försämrad intelligens
Fullt tillräckligt för vardagen...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 7 månader sedan #965754 av Geta
Svar från Geta i ämnet Försämrad intelligens
Jag tycker faktiskt att jag har blivit lite smartare med åldern, när livet har lugnat ner sig.
Mer
6 år 7 månader sedan #965772 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Försämrad intelligens

Admin1 skrev: IQ kan sjunka med 10 enheter efter schizofreni, men kanske inte om man får schizofreni efter 40 års ålder. Kognitiva problem kan komma år före första psykosen och då försämra studie eller arbetsförmåga. Kognitionen kan förbättras med 50 % av motion. Problemen med negativa och kognitiva symptom kan vara så besvärande att det inte går att arbeta.
Läs mer här:
www.viska.se/sjalvhjalp/2239-daligt-minn...ncentrationsfoermaga

10 enheter er betydelig. Det ville vært en fordel om intelligens kunne observeres direkte. Ofte er man ukartlagt i forkant av psykose.