konstiga anfall

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 8 månader sedan #423095 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet konstiga anfall
Jag har krampat en gång på kliniken, då fick jag stesolid.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 8 månader sedan #423251 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet konstiga anfall
Antipsykotika kan öka risken för att drabbas av kramper. En gammal nyhet från sajten:

Att antipsykotika medför en ökad risk för kramper har varit känt sedan mer än 50 år. Kramprisken för klassiska neuroleptika är större vid snabb dosökning och höga doser och har rapporterats förekomma hos mellan 0,3 och 9 % av behandlade patienter. Data från epidemiologiska studier tyder dock på att Haldol och Risperdal hör till de antipsykotika som har lägst kramprisk. Långsam dosstegring till lägsta effektiva dos samt koncentrationsbestämning av både neuroleptikum och antiepileptikum rekommenderas.

www.viska.se/index.php?option=co ... le&id=1105
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
12 år 8 månader sedan #423369 av
Svar från i ämnet konstiga anfall
Jag var hos läkaren idag, och han misstänkte arytmi. Jag fick ta ett EKG, och det visade inget, men han trodde ändå att det kan vara så att mitt hjärta vid de där anfallen hoppade över ett slag, med följden att min hjärna inte fick blod/syre för att hålla mig vid ordentligt medvetande. Jag tycker det låter väldigt troligt, eftersom anfallen gick över fort, alltså när hjärtat slog ett nytt slag. Dessutom är väl arytmi en ganska vanlig biverkning för Zeldox? Jag har högsta dosen zeldox, 160 mg. Eller är 180 högsta dosen? Jag har en hög dos iallafall, och då är det väl troligare med biverkningar? Vet ni något fullgott alternativ till Zeldox? Jag tror i och för sig inte att jag är psykiskt sjuk, men det hör inte hit; läkarna tror att jag är det och kommer inte vilja att jag hux flux avbryter medicineringen.
Mer
12 år 8 månader sedan #423370 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet konstiga anfall
Mediciner är inte att leka med. Var öppen med din läkare och berätta hur det ligger till. Du ska inte ha onödigt hög dos medicin eller en medicin som du inte behöver. Du kan få allvarliga biverkningar på sikt om du skaffar dig en medicinering som inte stämmer med dina verkliga besvär.
Mer
12 år 8 månader sedan #423412 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet konstiga anfall
Zeldox kan hos vissa förlänga QTc-tiden, vilket man kan se om man tar ett EKG. Om QTc-tiden är kraftigt förlängd så kan man få vissa problem med hjärtat. Också Serdolect kan förlänga QTc-tiden, men oftare än vad Zeldox gör.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
12 år 8 månader sedan #423628 av
Svar från i ämnet konstiga anfall
Idag hade jag ännu ett "anfall", men ett lindrigt sådant eftersom det inte riktigt svartnade för ögonen; bara de övriga symtomen (svimningskänslor, blekhet, illamående, surr i öronen) var där. Jag ringde vårdcentralen eftersom jag skulle höra av mig om det kom tillbaka. När jag var där i måndags sade läkaren att jag skulle få ta ett långtids-EKG om jag fick ett "anfall" till, så det blir väl av nu om han inte har ändrat sig. Jag är nästan lite tveksam till att det skulle vara hjärtat; borde han då inte ha sett det när jag var där och tog ett vanligt EKG? Och jag svimmade ju inte den här gången, borde man inte det om det är hjärtat? Fast mamma säger att hennes hjärta hoppade över slag förut, och hon svimmade aldrig eller hade sådana känningar, så jag kanske inte kan räkna bort hjärtat ändå.