Någon som har diabetes typ 2?

Mer
4 år 1 månad sedan #1236942 av Melody

Geta skrev: Jag bad diabetessköterskan om en blodsockermätare. Hon sa att de inte delar ut blodsockermätare längre. De delar inte heller ut teststickor om man har diabetes 2. Hon gav mig en adress till företaget som delar ut blodsockermätare gratis. De tjänar på att sälja teststickorna. Du är inte uppdaterad, Nissegossen. Nu går jag på en privat vårdcentral. Landstingets vårdcentral är nerlagd.


Har du fått kostråd? Och hur ofta du får äta?
Mer
4 år 1 månad sedan #1236947 av Geta
Svar från Geta i ämnet Någon som har diabetes typ 2?
Nej, jag har inte direkt fått några kostråd. Har läst någonstans att man ska äta var fjärde timma. Tidigare gick jag hos dietist, då jag tyckte att jag vägde för mycket. Men då vägde jag för litet för att få vara med i hennes grupp.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236948 av Melody

Geta skrev: Nej, jag har inte direkt fått några kostråd. Har läst någonstans att man ska äta var fjärde timma. Tidigare gick jag hos dietist, då jag tyckte att jag vägde för mycket. Men då vägde jag för litet för att få vara med i hennes grupp.


Det verkar ju inte klokt att du inte fått kostråd. Jag hoppas få råd då jag är i farozonen. Vore ju inte rättvist att inte få det.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236950 av Geta
Svar från Geta i ämnet Någon som har diabetes typ 2?
Jag har nog haft lindrig diabetes2. Har haft det i minst 15 år. Har fortfarande inte fått börja med insulin.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236985 av Melody

Geta skrev: Jag har nog haft lindrig diabetes2. Har haft det i minst 15 år. Har fortfarande inte fått börja med insulin.


Ja vilken tur. Verkar jobbigt att ta insulin fy.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1237311 av Melody

Geta skrev: Senaste blodsockermätaren fick jag skicka efter. Den var gratis. Däremot får jag betala alla teststickor själv. Just nu är märket Contour next. Köper stickorna på apoteket.

Är det en bra mätare? Måste be om en eller köpa. Är lite skraj inför sticket, men det vänjer man sig vid kanske.

Om du regelbundet kollas hos en sköterska, vad använder du mätaren till?

MsTibbs skrev: Jag hade diabetes typ 2, men nu har jag arbetat bort den! :)

Äter sällan godis, dricker för mycket läsk dock.

Hur gjorde du MsTibbs? Bar det en lindrig form eller fick du kost/motionsråd av dietist?
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.