Någon som har diabetes typ 2?

Mer
4 år 1 månad sedan #1238392 av Geta
Svar från Geta i ämnet Någon som har diabetes typ 2?
Diabetes 1 och 2 är helt olika sjukdomar.
Vid diabetes 1 har bukspottskörteln slutat tillverka insulin helt. Det är mycket allvarligt och de som har det måste vara noga med insulin och mat. Det är unga personer och barn som får det.
Diabetes 2 kallas också åldersdiabetes. Då finns en viss insulinproduktion kvar. En del kan med mat och motion behandla diabetesen utan mediciner vid diabetes 2. Andra får ta tabletter. Ofta beror diabetes 2 på övervikt och dålig motion. Det är en vällevnadssjukdom som man dragit på sig själv med osunt levene.
Vid diabetes 1 är det inget som man åsamkat själv.

Inwatto vet mera om detta. Vad jag vet så har han Diabetes 1. Själv har jag Diabetes 2.
Mer
4 år 1 månad sedan #1238393 av Miika
Ok tack
Mer
4 år 1 månad sedan #1238394 av Melody
Geta, kvinnor som har PCO får ofta diabetes 2 som komplikation. Så det är inte alltid självåsamkat.
Mer
4 år 1 månad sedan #1238395 av Geta
Svar från Geta i ämnet Någon som har diabetes typ 2?
Vad är PCO?
Mer
4 år 1 månad sedan #1238397 av Nissegossen

Miika skrev: Vad är skillnaden med diabetes 1 o 2?


Diabetes 1 kan man födas med, den är den svåraste formen den måste man oftast ha insulin till för att klara sig, går vad jag känner till inte att bota eller sköta via diet.

Diabetes 2 åldersrelaterat går i vissa fall att "bota" då genom diet gå ned i vikt, "välfärdssjukdom"man drar ned på socker förr när man ställde diagnos, oftast tidigt var det munkar och detta var gemensamt för diabetes 1 och 2 munkarna smakade på kiss från den sjuke var kisset sött var det diabetes förr endast att kunna hålla i schack genom diet då inte medicin fanns då genom en diet främst genom uteslutande utav alla kolhydrater dvs man fick äta en kost rik på kött, främst kött då de fick i sig sin näring genom en köttdiet, min far som hade diabetes typ 2 sade jag får äta hur mycket kött jag vill, men inte bröd och potatis. Samt ifråga om bröd är hårt mörkt bröd bäst vid diabetes min far vägde bröd och potatis på en våg på köksbordet och delade på en potatis för att han skulle få "ransonen" som han sade och det tidigaste tog han insulin som han satte i låret med en injektionsspruta i glas med nålar i rostfritt som han kokade i vatten på spisen. Man känner på utandningsluften det luktar aceton om utandningsluften det visar på att han har socker i blodet. Tar man för mycket insulin kan man få känningar typ man agerar inte normalt och personen visar psykiska symptom men tillståndet beror i allmänhet på att man inte har ätit något eller för lite när man har tagit insulin. En hård macka med ost räcker för personen att bli "normal" det tillståndet liknar tillståndet vid psykos som är innan. Vet inte hur förklara kan vara livshotande men hävs med en hård smörgås med ost. Fanns färdiga att köpa förr. När det blev 70-tal kunde min far sluta med insulin det räckte med tabletter och min far med blodproppar i benen kunde vid samma tidpunkt få medicin som löste blodpropparna i benen. Främst diabetes typ 1 kan snabbt gå över i ett dödligt tillstånd både av att ha ätit för mycket eller för litet de har numera insulinpumpar vad jag tror inopererade i kroppen som sköter medicineringen automatiskt jag är novis fråga te x Inwatto vad gäller diabetes typ 1 och Geta kan svara på diabetes typ 2 som är åldersrelaterat som jag själv är i farozonen för. Ett faste-blodprov som visar upp till 5,7 är godkänt förhöjt visar i en gränszon vilket jag tycker är skyhögt, jag vill inte säga siffror här men det är farligt att gå med ett för högt blodsocker så, vid förhöjda värden ta tid till en diabetessköterska och idka diet i första hand

typ 2 www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--b...etes/diabetes-typ-2/

typ1 www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--b...etes/diabetes-typ-1/

www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 1 månad sedan #1238398 av Geta
Svar från Geta i ämnet Någon som har diabetes typ 2?
Admin1 brukar påstå att vi med diagnosen schizofreni också har anlag för Diabetes 2. Det blir inte bättre av att vi går upp i vikt av antipsykotikan och blir slöa.